Video bij verandercommunicatie
Met videoinzet zorgen we voor betrokkenheid en begrip bij medewerkers bij verandercommunicatie. Juist omdat de emotionele component en de behoefte aan duidelijkheid zwaar wegen, is video een ideale ondersteuning.
Verhoog betrokkenheid en motivatie
Betrokkenheid van je medewerkers is essentieel voor een succesvolle, levensvatbare organisatie en dit is zo mogelijk nog meer het geval tijdens verandertrajecten. Door medewerkers met behulp van video op verschillende momenten te informeren, oog te hebben voor hun behoeftes en ze actief te laten bijdragen en meedenken, hou je ze betrokken en – daarmee – gemotiveerd om de verandering tot een succes te maken.
Veelgestelde vragen
Beknopte antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen over video bij verandertrajecten
Hoe zorgen jullie voor betrokkenheid van medewerkers?
Door op de juiste momenten tegemoet te komen aan behoeftes van medewerkers op het gebied van inhoud en emotie en ze daarnaast actief mee te laten denken met de verandering, houden we de betrokkenheid hoog.
Wat is jullie ervaring met verandercommunicatie?
We hebben al vele organisaties, instanties, overheden en bedrijven via videoinzet ondersteund bij hun verandertrajecten. Of het nu gaat om fusies, digitaliseringen of reorganisaties: we zorgen overal voor meer betrokkenheid en duidelijkheid door middel van de juiste verandercommunicatie.
Hoe helpen jullie ons omgaan met weerstand?
Door medewerkers via videoinzet al vroeg helder te informeren over en betrekken bij het verandertraject, voorkomen we onzekerheid en ongerustheid en zorgen we ervoor dat medewerkers zich gezien voelen. Door daarnaast meedenken te stimuleren, een gevoel van saamhorigheid te communiceren en begrijpelijk over te brengen waarom er veranderd moet worden, zorgen we voor begrip en motivatie, waarmee we weerstand vermijden.
Hoe zorgen jullie voor consistentie in onze communicatie?
We kijken heel goed naar de identiteit van je merk of organisatie, zowel wat betreft visie, gevoel en sfeer als de gebruikte stijlelementen. Deze laten we vervolgens consequent terugkomen in de video-uitingen, waarbij herkenbare stijlelementen gekoppeld worden aan het gevoel dat de kijker zou moeten ervaren bij je organisatie, merk of boodschap.
Hoe zorgen jullie dat communicatie flexibel blijft?
Niets zo veranderlijk als verandercommunicatie. Dat wil zeggen, er kan nog wel eens wat veranderen in de inhoud en het verloop van het traject, de mensen waarmee gecommuniceerd moet worden of de kanalen waarop dit moet gebeuren. Daarom kiezen we er ten eerste voor dat onze geschoten videocontent en gecreëerde illustraties of animaties multi-inzetbaar zijn, op zoveel mogelijk kanalen. Daarnaast anticiperen we op mogelijke toekomstige veranderingen door de boodschappen zo tijdloos mogelijk te maken, voor een langere periode en voor zowel bestaande als nieuwe medewerkers. Tevens is het voor de flexibiliteit van de verandercommunicatie vaak raadzaam om animatie te gebruiken, zodat je snel scènes kunt aanpassen of vervangen, op een kosteneffectieve manier.
Begrijpen van het 'waarom'
Bij organisatieveranderingen is er niet zelden sprake van weerstand bij medewerkers. Dit kan komen doordat ze de noodzaak of urgentie niet voelen. Zeker als het voor het gevoel van de medewerkers gewoon goed gaat binnen de organisatie, kan er onbegrip ontstaan. Je kunt potentiële weerstand aanzienlijk verminderen door het waarom in video’s uiteen te zetten en terug te laten komen in de verandercommunicatie. Organisatieveranderingen zijn vaak ingrijpend en pas zodra medewerkers snappen welke problemen worden opgelost of welke kansen er komen, kunnen ze er ook echt achter staan.