Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Wat voor soorten reclamefilms zijn er?

Iedereen weet wat een commercial of reclamefilm is. Gewoon een video over waarom product x zo geweldig is. Toch? Ja en nee. Dat is inderdaad een commercial maar het is lang niet het hele verhaal. Je kunt met een reclamefilm verschillende doelen hebben en vele reacties oproepen. Zo kun je puur informeren over de eigenschappen van een product, overtuigen met harde cijfers of ervaringen van andere gebruikers, of inspireren met een gedroomde situatie die de kijker wil bereiken. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende soorten reclamefilms.

Wat voor soorten reclamefilms zijn er?

Met een reclamefilms wil je de kijker beïnvloeden. Hij moet meer te weten komen over jouw product, dienst, boodschap of merk en tot actie overgaan of zelfs structureel zijn gedrag veranderen.

12 soorten commercials

Reclamemakers gebruiken de volgende types reclamefilm om kijkers te beïnvloeden:

1) Demo-video

In een demo video laat je simpelweg zien wat een product kan. Hoe het werkt, wat het doet en (meestal) wat het resultaat is. Denk aan wasmiddelenreclames, een reclame voor een elektrische tandenborstel, een duizend-dingen-doekje, of een nieuwe spelcomputer.

2) Vergelijkende commercial

In deze soort commercial komen twee elementen terug: enerzijds zet je je als merk af tegen concurrenten (zonder de naam te noemen) en anderzijds benadruk je zo automatisch je eigen unieke eigenschappen of persoonlijkheid. Dit doe je bijvoorbeeld wanneer je je service en klantvriendelijkheid wilt benadrukken, die bij je concurrenten slechter is omdat het vooral prijsvechters zijn.

3) Testimonial reclamefilms

De beste reclame is mond-tot-mond reclame. Ervaringen van echte gebruikers waarmee de kijker zich kan identificeren zijn goud waard. Je hebt dan niet het idee dat een bedrijf je zijn boodschap probeert op te dringen, maar kunt overtuigd worden door geloofwaardige, real life ervaringen. De kunst is om deze geloofwaardigheid te vertalen naar een commercial, maar als je sympathieke personen weet te casten die de juiste snaar kunnen raken, ben je al een heel eind.

Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
  • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
  • Zo worden video's volledig uitgekeken
  • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
Video's bekijken
Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

4) Behoefte- en ‘waarom’-video’s

Je hoeft in een commercial niet per se de eigenschappen van het product te benadrukken. Soms werkt dit zelfs averechts. Technische specificaties betekenen vaak weinig voor de gemiddelde gebruiker. Je moet laten zien wat ze hier aan hebben. Waarom hebben ze jouw product nodig? Apple adverteerde niet met 10 GB opslagruimte voor de originele iPod, maar dat het zo gaaf is om 1000 songs in je zak te kunnen hebben. Maar je kunt ook laten zien dat jouw middel een oplossing biedt voor droog haar of het kwijtraken van je autosleutels.

5) Positief gevolg-video’s

Het is leuk als een video een probleem oplost of een mooi direct resultaat geeft. Maar het is nog leuker als het leven van de kijker positief beïnvloed wordt. Misschien krijgt hij wel ineens complimenten door het gebruik van jouw product, of maakt hij beter contact of ervaart hij meer vrijheid. Dit kun je ook overdrijven voor komisch effect, zoals de hoofdpersoon in een shampoo-commercial die zich ineens heel erg vrij voelt, of een deodorantgebruiker die kuddes opgewonden vrouwen achter zich aan krijgt.

6) Lifestyle-video’s

Een commercial kan ook inspelen op de wens om er een bepaalde lifestyle op na te houden. Bijvoorbeeld om iemand te zijn die cocktails drinkt op een jacht in een of ander tropisch paradijs. Of je laat kijkers dromen van het leven van een beroemdheid door hem of haar jouw product te laten gebruiken.

7) Actuele ‘inhaakvideo’

Met een reclamefilm kun je mooi inhaken op feestdagen of andere actuele gebeurtenissen. Zoals Moederdag, Halloween of een WK voetbal. Het zijn dan vanzelfsprekend korte campagnes, maar als je het goed aanpakt, krijg je hiermee wel veel exposure. Een voorbeeld is de commercial voor het oranje WK-jurkje van een bekend biermerk.

8) Imago-video

Zodra het in je reclamefilm minder gaat om een product of dienst meer meer om de algehele kwaliteiten en eigenschappen van je merk – zoals je klantvriendelijkheid of maatschappelijke bewustzijn – spreken we van een imago-video. Hier maak je op een algemene manier reclame voor je merk en zijn de doelen meer op de lange termijn gericht. Je wilt een bepaalde doelgroep verleiden en voor langere tijd aan je binden.

9) Erbij horen-video

Groepsdruk is een krachtig fenomeen, ook in reclamefilms. Als jij in je commercial overtuigend laat zien dat iedereen in de doelgroep van jouw kijker jouw product gebruikt – of dat hij een van de eersten moet zijn om – voelt hij zich sterk gemotiveerd om ook jouw product te kopen.

10) Wetenschappelijk bewijs-commercial

Het kan een beetje een koorddansact zijn om dit goed te doen maar in principe kunnen bewezen resultaten – met succespercentages – je boodschap overtuigender maken. Niet teveel zogenaamde wetenschappers of witte jassen in beeld laten verschijnen, vermindert het potentiële jeukgehalte al aanzienlijk.

11) Parodiërende commercial

Als je juridische valkuilen weet te omzeilen, kan een parodiërende commercial goed werken. Het is een manier van jezelf onderscheiden van je concurrenten, maar op een grappige manier. Zo kun je een slogan of ‘USP’ van je concurrent op de hak nemen. Of een bepaalde designkeuze. Denk aan de commercial van Samsung die Apple belachelijk maakt door iemand een kapsel met een ‘notch’ te geven.

12) Ideële commercial

Een ideële commercial probeert, zonder winstoogmerk, een verandering in de gedachtes of houding van de kijkers te bereiken. Puur vanuit ideële overwegingen dus. Het kan dan bijvoorbeeld om een voorlichtingsvideo gaan over het verantwoordelijk gebruik van vuurwerk, het donorschap of veilig gedrag in het verkeer.

Soorten reclamefilms: bepaal je doel en laat de beste commercial maken

Zoals je ziet zijn er vele soorten reclamefilms, allemaal met een eigen benadering en visuele vorm. Voordat je een commercial laat maken is het dus belangrijk dat je precies weet wat je boodschap moet zijn en welke reactie je wilt losmaken bij de kijker. Dan kan de hele videoproductie perfect toegespitst worden op jouw wensen en krijg je de video die je nodig hebt.

Ook een reclamefilm laten maken?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Info & prijzen
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Reclamefilms 11 tips voor een succesvolle reclamefilm (in 2023) Breng je merk of product onder de aandacht met een reclamefilm
BLOG / Reclamefilms 6 tips om je reclamefilm viral te laten gaan Kraak jij de code?