Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

6 tips om je reclamefilm viral te laten gaan

We zullen je maar meteen uit de droom helpen: een waterdichte formule om iedere commercial viral te laten gaan, is er niet. Er is altijd een video leuker, gekker, boeiender, scherper en beter uitgedacht dan de rest. En er moet tenslotte een keuze gemaakt worden: we hebben geen tijd en energie om honderden video’s te delen en bekijken. Toch zijn er wel degelijk wat punten te bedenken die je kunnen helpen bij het populair maken van je reclamefilm. Bekijk snel onze tips!

Viral reclamefilm


Er zijn verschillende belangrijke aandachtspunten voor het maken van een succesvolle reclamefilm maar hier lichten we wat zaken uit die je commercial boven de rest uit zouden kunnen tillen. Punten die je de aandacht en shares kunnen bezorgen waarnaar je op zoek bent.

1) Focus (op iets unieks)
Je hebt een geweldig product; natuurlijk. Maar dat heeft je concurrent ook, en je buurman, en die leuke winkel op de hoek. Het punt is: jij wil overal met kop en schouders bovenuit steken. Met een viral video, weet je nodig?

Ja, daarvoor kun je je richten op de vorm van de video, en een geweldig creatieve, grappige, meeslepende commercial maken, maar zolang je boodschap over het product zelf onopmerkelijk is, zal het lastig worden om viral te gaan. Of, misschien wel nog frustrerender: je video gaat viral maar niemand koopt je product.

Een goed beginpunt is dus om ervoor te zorgen dat je product opvalt. Dit kun je het beste doen door één uniek aspect uit te lichten en daar je hele video omheen te bouwen. Wat is de bottom line? Dat je blender echt alles blendt? Dat jouw sportoordopjes beter blijven zitten dan ooit, dat jouw wc-rolhouder zo’n cool design heeft dat-ie zelfs in de kamer mooi staat? Richt je dan vol daarop en bewaar de rest voor je webpagina, productsheet of misschien een andere video.

Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
  • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
  • Zo worden video's volledig uitgekeken
  • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
Video's bekijken
Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

2) Maak een verhaal van je product
Het is een goed idee om je video in een verhaalvorm te gieten, vanwege de duidelijke structuur die helpt bij het overbrengen en bijblijven van je boodschap. Maar je kunt echt indruk maken door nog een stapje verder te gaan en van je product het verhaal te maken.

Wees creatief – of gebruik de waarheid en dik deze wat aan – en vertel bijvoorbeeld een prachtig oorsprongsverhaal. Leg uit hoe de Shaolin monniken in China helemaal in hun sas waren met een geweldige houtsoort om hun tegenstanders – heel ‘Zen’ – mee om de oren te slaan. En dat jij dit nu gebruikt voor je kick ass loungemeubels. Reken maar dat zoiets blijft hangen. En gedeeld gaat worden.

3) Creëer een buzz
Zorg er absoluut voor dat alles aan je video klopt en erom schreeuwt gedeeld te worden. Maar wat daarnaast nog kan helpen, is om eromheen een buzz te creëeren. Zo kun je je video de exposure geven die je wilt hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan kleine teaservideo’s, advertenties, tweets, wat je maar kunt bedenken. Maak het ludiek, prikkelend en zorg dat mensen gaan praten over jouw product of video.

Je kunt zelfs een hele site om je video heen bouwen, met achtergrondinformatie, grappige anekdotes, een making of… Als je denkt dat je video het ‘kan hebben’, laat je dan zeker niet tegenhouden. Onderschat de kracht niet van dit soort ondersteunende marketing. ‘The Blair Witch Project’ was bijvoorbeeld een knap gemaakte en absoluut spannende film, maar hij was nooit zo groot geworden zonder de zorgvuldig uitgedachte marketingcampagne eromheen, inclusief ‘officiële’ website over de waarheid en achtergrond van het hoofdonderwerp.

4) Maak een emotionele connectie
Het is een belangrijke tip voor ‘gewoon’ een succesvolle reclamefilm, maar helemaal voor een commercial die door het plafond moet gaan qua populariteit: je moet de kijker raken. Dit kun je zo breed mogelijk zien; het betekent niet per se dat het een tranentrekker moet worden of iets schattigs met katten of puppies. Ook een humoristische video maakt een emotie los bij de kijker. Je krijgt er een tenslotte een gelukzalig, of op zijn minst vrolijk gevoel door. En een sterk gevoel is een voorwaarde voor een hoop shares.

Op zich logisch. Alleen als een video de kijker iets doet, gaat hij zelf iets doen. Het voordeel van video is dat je hiermee een scala aan middelen hebt om op de gevoelens van de kijker te spelen. Een grappig, gevoelig of meeslepend verhaal, perfect passende muziek die de juiste snaar raakt, sfeervolle belichting, opzwepende montage, aangrijpend acteerwerk, creatieve animatie… je kunt de hele gereedschapskist van het film- en videomedium gebruiken om de gewenste reactie op te wekken.

5) Kies het juiste moment
Timing is alles. Ook bij het lanceren van je commercial. Dus kijk waar je doelgroep zit en wat belangrijke periodes voor ze zijn. Denk na over het meest ideale seizoen, het beste evenement, of de meest geschikte feestdag voor jouw type product. Bepaal het beste moment voor jouw reclamefilm en ga dan pas over tot publicatie.

Denk ook na over het platform van publicatie. Komt je video op social, op schermen in de openbare ruimte, of misschien wel op tv? Bij dit laatste is het tijdstip van de commercial break nogal belangrijk. Zit deze break in het juiste programma voor jouw doelgroep? Als je bijvoorbeeld een commercial voor een vrouwenproduct midden in een Rambo-film laat programmeren, doe je iets verkeerd.

6) Stimuleer sharing
Een open deur misschien. Als je veel shares wilt krijgen, moet je mensen motiveren om je video te delen. Dat kan indirect door gewoon een hele creatieve of verrassende video te maken, met bijvoorbeeld een unieke stijl die erom vraagt om gedeeld te worden. Maar je kunt ook letterlijk kijkers aan het begin of einde van de video oproepen om zich te abonneren en je video te delen. Of je verbindt dit aan een speciale aanbieding, korting of giveaway-actie (bij een x aantal shares of likes ga je dingen weggeven).

Het hoeft helemaal niet ordinair of een afknapper te zijn als je dit doet. Zolang je ervoor zorgt dat je een passende benadering kiest voor jouw video of product, is er niets aan de hand.

Altijd eerst: een goede reclamefilm maken


Als je jouw reclamefilm graag viral wilt laten gaan – en wie wil dit niet? – dan kun je bovenstaande tips gebruiken. Maar staar je niet blind op dit doel en hou je prioriteiten in de gaten. Uiteindelijk is het maken van een goede commercial het belangrijkste. Een commercial die de juiste boodschap heeft, een stijl die bij je merk past, en zich richt op de behoeftes van de klant.

Zorg dat de basis klopt en kijk dan hoe ver je kunt komen met het binnenhalen van views, likes en shares. Dan zit het met de kwaliteit in ieder geval goed.

Ook een reclamefilm laten maken?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Info & prijzen
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Reclamefilms 11 tips voor een succesvolle reclamefilm (in 2023) Breng je merk of product onder de aandacht met een reclamefilm
BLOG / Animatievideo's Tien redenen waarom animatievideo’s goede commercials zijn De kracht van animatie als commercial