11 tips voor een succesvolle reclamefilm (in 2023)
Een reclamefilm maken: het klinkt simpel zat. Wat shots van je geweldige product, een voice-over die de beste features opnoemt, wat muziek eronder, een pakkende slogan en klaar ben je. Toch?
Mwah, niet helemaal. Een goede commercial gaat over meer dan alleen het product. Een succesvolle reclamefilm gaat over oplossingen, ervaringen, behoeftes, een visie. De video moet een ideale stijl, vorm en lengte hebben, de juiste technische eigenschappen en nog veel meer. Doe daarom je voordeel met deze 11 tips voordat je jouw commercial de wereld in slingert.
Lees hieronder onze tips voor het maken van een effectieve reclamefilm.
Een commercial moet meer zijn dan een productbeschrijving, maar wat betekent dit precies?
1) Bepaal je doelen in een (video) marketingstrategie
Een reclamefilm lijkt misschien heel anders te zijn dan een advertentie of een promotietekst op een website, maar uiteindelijk moeten al deze marketinguitingen onderdeel uitmaken van hetzelfde plan en dezelfde strategie.
Denk dus voordat je reclamefilms gaat produceren goed na over je gehele marketingplan. Bedenk wat je op dit moment over je merk of producten wilt communiceren. Welk gevoel wil je losmaken, in welke behoefte wil je voldoen? Moeten je klanten echt de ins en outs van een product kennen of gaat het meer om een sfeer of visie? Verwerk dit alles in je marketingplan.
Vervolgens zorg je ervoor dat al je reclame-uitingen deze richtlijnen volgen, dus óók je commercials. Dan weet je zeker dat je strak gefocust blijft op je doelen en je klanten niet verwart met te veel of tegenstrijdige boodschappen.
2) Ken je klanten (en maak persona’s)
Voordat je inhoudelijk over je commercial gaat nadenken is het heel belangrijk om een goed profiel van je doelgroep te hebben. Je kunt de wildste en meest creatieve ideeën hebben voor je video maar als deze niet bij jouw bedrijf of je (beoogde) klanten passen, krijg je toch niet de views, clicks en shares die je wilt hebben.
Breng de kenmerken van je doelgroep dus goed in kaart. Vooral als je de toon gaat bepalen. Sarcastisch, ontroerend, uitdagend, eigenzinnig of ‘op het randje’ kan goed werken en fantastisch gedeeld worden… als de stijl tenminste past bij jouw doelgroep.
Om nog beter voor ogen te krijgen wie je doelgroep(en) zijn, kan het nog handig zijn om persona’s te maken. Daarbij schets je een gedetailleerd profiel van elk type klant dat je wilt targets en kunt zo makkelijker beslissen welke (stijl)keuzes en boodschappen geschikt zijn voor je video.
3) Bedenk een killer concept
Een idee waarmee je echt viral kunt gaan zul je niet zo makkelijk bedenken; en dat hoeft ook niet. Een solide concept waarmee je duizenden views haalt, is al heel fijn. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden om groots en creatief te denken!
Een killer concept is vaak out-of-the-box en opvallend. Het kan een eye-opener zijn, ontroerend, inspirerend, grappig, of gewoon heel creatief gemaakt. Een goed uitgangspunt is na te denken over het gevoel dat je wilt losmaken bij de kijker of de behoefte waar je op in wilt spelen. Benader dit dan van een afstand – ga niet voor het meest voor de hand liggende – maar zorg er wel voor dat er een onmiddellijke, niet te missen link is met jouw merk of product.
4) Maak een pakkend verhaal
Een topidee bedacht? Vertaal dit dan naar een meeslepend verhaal. Want goede commercials doen veel meer dan het verkopen van een product, ze vertellen een verhaal. Al sinds het stenen tijdperk is de verhaalvorm de beste manier gebleken om informatie over te brengen en te onthouden. Een begin, midden en eind, met een logisch verloop en een duidelijke conclusie. Daarmee blijft je commercial hangen in de hoofden van de kijker.
5) Humor of gevoel: kies een aantrekkelijke toon
Een verhaal is één ding, maar we hadden het wel over een ‘pakkend’ verhaal. Met een onopvallend dertien-in-een-dozijn verhaaltje ga je het niet redden. Dus zorg voor een benadering waarmee je kijkers raakt of hun ‘grappige bot kietelt’, zoals een mooie Engelse uitdrukking luidt.
Geef je commercial in ieder geval een sympathieke toon mee en, als het even kan, personages waarmee de kijker zich kan identificeren. Dan nog kun je verschillende kanten uitgaan.
Maak bijvoorbeeld een ontroerende, aandoenlijke of inspirerende commercial. Of ga voor de populaire komische benadering. Bij dit laatste is het wel aan te raden te testen hoe de humor overkomt, en of mensen niet alleen de grap, maar ook je bedrijf of product onthouden. Een geweldig grappige video is mooi, maar als niemand weet om wat voor merk het gaat, is het alsnog een mislukking.
6) Laat je merk – én merkgevoel – goed naar voren komen
Wat ons brengt bij je commerciële doelen. We moeten namelijk ook weer niet te ver doorschieten en denken dat een commercial alleen maar gevoel is. Er moet natuurlijk wel wat verkocht worden.
Er moet namelijk ook plaats zijn voor dingen als je merknaam, logo en je producten; en niet alleen aan het eind van de video. Besteed je hier te weinig aandacht aan, dan loop je de kans dat je je doel voorbijschiet.
Het interessante is dat gevoel en merk heel goed samen kunnen – en zelfs moéten – gaan. Je verkoopt jezelf niet door alleen maar te wijzen en te zeggen hoe goed je product en merk zijn. Je merkgevoel, dat is waar het om draait.
Draag een boodschap uit die inspeelt op belangrijke waardes van jouw merk én voor je publiek (die samen zouden moeten vallen). Want ook in wat traditioneel ‘performance marketing’ genoemd wordt, heb je voldoende branding nodig. Voor die persoonlijk aansprekende x-factor die de kijker eerder voor jou laat kiezen dan een concurrent, los van de functies en eigenschappen.
7) Gebruik altijd een Call to Action
Vind je Call to Action alleen een marketing buzzwoord? Te plat of commercieel? Onterecht, want een Call to Action is vrijwel altijd een onmisbaar element om in je video te hebben. Alleen heel grote bedrijven, die de luxe hebben om een bepaalde video alleen in te zetten voor awareness of het versterken van brand image, kunnen een specifieke Call to Action achterwege laten.
Als jij graag directe actie wenst van je doelgroep na het bekijken van je video, kun je niet om een Call to Action heen. Dus vertel je kijkers aan het eind van je video vooral om je website of webshop te bezoeken, om zich te abonneren op jouw kanaal, om door te klikken naar andere video’s of wat ook maar belangrijk is voor je.
8) Hou het kort en krachtig (en grijp de kijker meteen)
De aandachtsspanne van de kijker is niet bepaald groot tegenwoordig. Helemaal als je op social media moet concurreren met vele andere video’s en informatieprikkels, krijg je massaal afhakers als je minutenlang door ratelt over jouw fantastische bedrijf of product.
Tenzij je natuurlijk echt een briljant videoconcept hebt bedacht waar mensen naar blijven kijken, al duurt je video meer dan 5 minuten. Maar dat zijn uitzonderingen.
Je hebt gemiddeld tussen de 30 en 60 seconden de tijd om jouw unieke boodschap te verkondigen. Om kijkers te informeren, overtuigen en overdonderen. Wat helemaal niet verkeerd is: zo wordt je gedwongen om echt na te denken over de essentie van je reclamefilm en voorkom je ruis op de lijn.
Een korte video alleen is niet genoeg, je moet de kijker ook snel bij de lurven grijpen. Binnen enkele seconden al. Dus begin je video met iets prikkelends; het liefst met (veel) beweging. Dan valt je video ook op als hij snel langskomt in een feed tijdens het scrollen, of als hij zonder audio wordt afgespeeld, zoals op social media vaak gebeurt.
9) Pas de video aan het (social) kanaal aan
Je hebt vele potentiële kanalen waar je een commercial kan posten, met allemaal weer net andere eisen of voorkeuren. Op YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn zijn bijvoorbeeld verschillende videolengtes gangbaar. Ook kan de beeldverhouding en oriëntatie anders zijn per kanaal, waarbij meestal horizontaal beter is, maar soms verticaal de voorkeur heeft. Of vierkant in plaats van breedbeeld. Het is slim om met dit soort verschillen rekening te houden.
10) Kies een pakkende titel en thumbnail
Nu we het toch over social kanalen hebben: zorg er ook absoluut voor dat alle video-seo-elementen in orde zijn, waaronder een goede titel en meta beschrijving die enerzijds goed vertellen waar de video over gaat en anderzijds voldoende prikkelen om door te klikken.
Juist in een reclamefilm waarin je jezelf en je product moet verkopen, is het belangrijk dat je de aandacht trekt.
Vergeet ook zeker niet om een aantrekkelijke thumbnail te maken. Het liefst met mensen erop zodat kijkers zich eerder aangesproken voelen. En vaak werken kreten en highlights (zoals pijltjes of kaders) met opvallende kleuren ook goed. De kunst hierbij is om op te vallen maar niet te ‘plat’ of schreeuwerig te worden.
11) Kies een herkenbare stijl
De kans is groot dat je het niet bij slechts één commercial wilt laten, maar een hele serie gaat lanceren. In dat geval is het aan te raden om een consistente stijl te hebben in al je reclamefilms. Zorg bijvoorbeeld voor dezelfde (huis)stijl, intro en outro, overgangen, voice-over, zodat kijkers je meteen herkennen als ze een van je video’s zien.
Het is daarbij goed om ook echt een heel unieke, eigen stijl te bedenken, die niet inwisselbaar is met de videostijl van concurrenten. Dan pas ben je echt origineel, authentiek… en optimaal herkenbaar.
Wie ben je en wat doe je?
Een reclamefilm is bedoeld om jouw product optimaal te promoten. Check. Maar dit doe je niet door alleen te wijzen naar je product en zijn eigenschappen. Je moet mensen meenemen in je verhaal en voorzien in een behoefte. Je moet ze bewegen. Ook letterlijk, door ze naar de winkel of je webshop te laten gaan om producten te bestellen.
Het belangrijkste voor een succesvolle reclamefilm is een bedrijf dat persoonlijkheid uitstraalt en laat zien hoe het problemen oplost voor de klant. Kun je dit terug laten komen in je commercial? Dan heb je goud in handen.