Info & prijzenInfo & prijzen
Whitepaper    The Devion Way

Onze whitepaper biedt een diepgaande kijk op onze visie en werkwijze. We delen niet alleen onze methoden, maar ook voorbeelden uit de praktijk die de effectiviteit van onze strategieën illustreren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Kennismaken

Ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen met video? Of wil je meer weten over onze werkwijze en prijzen? Vul het formulier in en we nemen contact met je op. Samen ontdekken we hoe we de maximale potentie van video kunnen benutten voor jullie organisatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Of je nu een vraag hebt, meer informatie wilt of benieuwd bent naar hoe we kunnen samenwerken?

Laten we samen sparren over hoe we de maximale potentie van video kunnen benutten. Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Info & prijzen

Voor elk videoproject hebben wij het juiste antwoord. Dus grijp die hulplijn, kom maar door met die wensen en ontvang binnen 24 uur een reactie van ons.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bekijk
Ontdek

11 tips voor een succesvolle reclamefilm (in 2025)

Een reclamefilm maken lijkt misschien redelijk eenvoudig. Wat shots van je geweldige product, een voice-over die de beste features opnoemt, wat muziek eronder, een pakkende slogan en dat is het. Toch?

Zo makkelijk is het helaas niet. Een goede reclamefilm of commercial bestaat uit verschillende onderdelen. Een succesvolle reclamefilm gaat over oplossingen, ervaringen, behoeftes, een visie. De video moet een ideale stijl en de juiste technische eigenschappen hebben. Lees daarom deze 11 tips en maak een goed presterende commercial.

10 tips voor een succesvolle reclamefilm

Lees hieronder onze tips voor het maken van een effectieve reclamefilm.

Dit zijn belangrijke punten om rekening mee te houden bij het maken van een reclamefilm:

1) Bepaal doelen in een (video)marketingstrategie
Een reclamefilm lijkt misschien heel anders te zijn dan een advertentie of een promotietekst op een website, maar uiteindelijk moeten al deze marketinguitingen onderdeel uitmaken van hetzelfde plan en dezelfde strategie.

Denk dus vóór de productie van reclamefilms na over het marketingplan. Bedenk wat er op dit moment over het merk of de producten gecommuniceerd moet worden. Welk gevoel moet de video losmaken, in welke behoefte moet deze voldoen? Moeten de klanten echt de ins en outs van een product kennen of gaat het meer om een sfeer of visie? Verwerk dit alles in het marketingplan.

Zorg er vervolgens voor dat alle reclame-uitingen deze richtlijnen volgen. Zo blijft er een strakke focus op de gewenste doelen en blijft de boodschap helder voor klanten.

2) Ken je klanten (en maak persona’s) 
Voordat er concreet wordt nagedacht over een reclamefilm of commercial is het heel belangrijk om een goed profiel van de doelgroep te hebben. Hoe creatief de ideeën ook zijn, ze zullen niet voor de gewenste views, clicks en shares zorgen als ze niet bij je organisatie of (beoogde) klanten passen,
Breng de kenmerken van de doelgroep dus goed in kaart. Vooral bij het bepalen van de toon. Ontroerende, uitdagende, eigenzinnige of ‘op het randje’ video’s kunnen uitstekend werken en fantastisch gedeeld worden… als de stijl tenminste past bij de doelgroep.

Om een goed beeld te krijgen van de doelgroep(en), kan het handig zijn om persona’s te maken. Dat maakt het makkelijker om te beslissen welke (stijl)keuzes en boodschappen geschikt zijn voor de video.

3) Bedenk een sterk concept
Een idee waarmee je echt viral kunt gaan zul je niet zo makkelijk bedenken; en dat hoeft ook niet. Als je maar impact maakt op je doelgroep. Een sterk concept kan out-of-the-box zijn, maar het hoeft niet. Het kan een eye-opener zijn, ontroerend, inspirerend, grappig, of gewoon heel creatief gemaakt. Een goed uitgangspunt is na te denken over het gevoel dat zou moeten ontstaan bij de kijker of de behoefte waar de video op in zou moeten spelen.

4) Maak een pakkend verhaal
Een topidee bedacht? Vertaal dit dan naar een meeslepend verhaal. Want goede reclamefilms en commercials doen veel meer dan het verkopen van een product, ze vertellen een verhaal. Al sinds het stenen tijdperk is de verhaalvorm de beste manier om informatie over te brengen en te onthouden. Een begin, midden en eind, met een logisch verloop en een duidelijke conclusie. Daarmee blijft een reclamefilm of  commercial hangen in de hoofden van de kijker.

5) Humor of gevoel: kies een aantrekkelijke toon
Bij het vertellen van een pakkend verhaal, hoort een aantrekkelijke sfeer.

Geef de commercial in ieder geval een sympathieke toon mee en, als het even kan, personages waarmee de kijker zich kan identificeren. Vervolgens zijn er verschillende opties.

Maak bijvoorbeeld een ontroerende, aandoenlijke of inspirerende commercial. Of ga voor een komische benadering. Het kan allemaal werken, zolang het maar matcht met de voorkeuren van je doelgroep.

6) Laat je merk – én merkgevoel – goed naar voren komen
In een reclamefilm of commercial moet uiteraard ook plaats zijn voor je merknaam, logo en producten; en niet alleen aan het eind van de video.

Het interessante is dat gevoel en merk heel goed samen kunnen – en zelfs moeten – gaan. Het merkgevoel is ontzettend belangrijk voor de connectie en een langdurige relatie met doelgroep.

Draag een boodschap uit die inspeelt op de belangrijkste waardes voor jouw merk én doelgroep (die samen zouden moeten vallen). Ook binnen ‘performance marketing’, heb is voldoende branding en gevoel nodig. Voor die persoonlijk aansprekende x-factor die de kijker eerder voor jouw merk laat kiezen dan dat van een concurrent.

7) Gebruik altijd een Call to Action
‘Call to Action’ is niet zomaar een lege marketingterm? Een Call to Action is vaak een onmisbaar element in de video, zeker als de kijker ook letterlijk actie zou moeten ondernemen na het zien van de video. Dus vertel de kijkers aan het eind van de video vooral om je website of webshop te bezoeken, om zich te abonneren op een kanaal, om door te klikken naar andere video’s of wat ook maar belangrijk is.

8) Hou het kort en krachtig (en grijp de kijker meteen)
De aandachtsspanne van de kijker is niet bepaald groot. Helemaal met het massale videoaanbod op social media, waar vele partijen en organisaties vechten om de aandacht van kijkers.

Er is gemiddeld tussen de 30 en 60 seconden beschikbaar om een unieke boodschap te verkondigen. Om kijkers te informeren, overtuigen en overdonderen.

Maar een korte video alleen is niet genoeg, de kijker moet snel bij de lurven worden gegrepen. Begin de video daarom met iets prikkelends; het liefst met (veel) beweging. Dan valt de video ook op als hij snel langskomt in een feed tijdens het scrollen, of als hij zonder audio wordt afgespeeld.

9) Optimaliseer de video (inclusief video SEO) voor het kanaal
Er zijn vele potentiële kanalen om een reclamefilm te posten, met allemaal weer net andere eisen of voorkeuren. Op YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn zijn verschillende videolengtes gangbaar. Ook kan de optimale beeldverhouding verschillen, waarbij steeds vaker verticaal de voorkeur heeft, zeker bij shorts.

Daarbij is het ook belangrijk dat alle video-seo-elementen in orde zijn, waaronder een goede titel en meta beschrijving die goed vertellen waar de video over gaat en voldoende prikkelen om door te klikken. Vergeet ook niet om een aantrekkelijke thumbnail te maken. Het liefst met mensen erop zodat kijkers zich eerder aangesproken voelen.

10) Kies een eigen stijl
Bij het maken van een commercial of reclamefilm kan het raadzaam zijn om een unieke, eigen stijl te bedenken, die de aandacht trekt bij het scrollen langs video’s op de tijdlijnen op verschillende platforms. Zo ben je direct herkenbaar en kun je je goed onderscheiden van je concurrenten.


11) Wees consistent in je video’s en andere uitingen
Een reclamefilm kan op zichzelf behoorlijk effectief zijn, maar het beste resultaat behaal je als er samenhang is met je andere content. Als dezelfde stijlelementen terugkomen en hetzelfde merkgevoel, dan za er een snellere connectie met de kijker plaatsvinden. En als dit op meerdere plekken en momenten gebeurt, is er een grotere kans op een sterke, langdurige relatie met de doelgroep.
Kortom, als je merkidentiteit in verschillende video’s en marketinguitingen terugkomt, vindt er eerder merkherkenning plaats en is er meer potentie voor langdurige merkvoorkeur.

Wie ben je en wat doe je?

Een reclamefilm is bedoeld om jouw product optimaal te promoten. Check. Maar dit doe je niet door alleen te wijzen naar je product en zijn eigenschappen. Je moet mensen meenemen in je verhaal en voorzien in een behoefte. Je moet ze bewegen. Ook letterlijk, door ze naar de winkel of je webshop te laten gaan om producten te bestellen.

Het belangrijkste voor een succesvolle reclamefilm is een bedrijf dat persoonlijkheid uitstraalt en laat zien hoe het problemen oplost voor de klant. Kun je dit terug laten komen in je commercial? Dan heb je goud in handen.

Wil je weten hoe wij de maximale potentie van video benutten?

Download whitepaperDownload whitepaper
BackgroundBall
BackgroundBall