Bel ons op036-2022165
Info & prijzen

Digitale vooruitgang zorg: een achteruitgang in aandacht patiënt

Waar we dagelijks mee bezig zijn

Digitale vooruitgang zorg: een achteruitgang in aandacht patiënt

Digitalisering in de zorg biedt veel tijdbesparende en functionele voordelen. Maar gaat dit niet ten koste van betrokken communicatie richting patiënten?

Het zou toch onwenselijk zijn als deze technologische vooruitgang een achteruitgang zou betekenen in aandacht voor de individuele patiënt? Want dat is een groot gevaar: dat contact en content minder goed toegesneden zijn op persoonlijke behoeftes van patiënten.

Persoonlijke digitale communicatie
Dit besef leeft ook bij de zorginstellingen zelf, merken wij via onze klanten. Zij zoeken bewust naar manieren om zo effectief en persoonlijk mogelijk te communiceren via digitale middelen, nu fysieke contactmomenten minder frequent en doorgaans korter plaatsvinden.

Wat een patiënt bovenal nodig heeft – en wat als een van de eerste dingen verloren kan gaan bij digitalisering en communicatie op afstand – is oprechte aandacht voor zijn persoonlijke behoeftes.

Vertrouwen in de patiëntreis
Een medisch traject is op zichzelf al stressvol genoeg voor de patiënt. Daarom is het belangrijk dat alles eromheen zo stabiel mogelijk is en dat er geen extra spanning wordt veroorzaakt door gebrekkige informatievoorziening en communicatiemomenten. De patiënt heeft in zijn doorgaans labiele toestand juist behoefte aan zekerheid en vertrouwen.

De patiënt wil weten wat hij allemaal kan verwachten en heeft daarbij behoefte aan een zorginstantie waar hij voor zijn welzijn op kan vertrouwen. Hij wil het gevoel hebben dat hij in goede handen is en dat er oprechte aandacht is voor zijn persoonlijke situatie.

Dit bereik je door er op alle relevante momenten in de patiëntreis voor de patiënt te zijn met heldere informatie, gepresenteerd met het juiste gevoel; en in algemene zin met invoelende communicatie-uitingen die voor een positieve beleving zorgen.

Heldere informatie die rust geeft
Informatievoorziening heeft in de patiëntreis een belangrijke emotionele uitwerking. De patiënt zal in veel gevallen meer rust ervaren als hij een goed beeld heeft van wat er gaat gebeuren. En dit beeld kun je heel effectief overbrengen met gerichte videoinzet binnen je digitale communicatie.

Je kunt met video letterlijk tonen hoe de behandeling, voortraject, nazorg of digitale omgeving eruitziet en daarbij de meestvoorkomende vragen beantwoorden of zorgen wegnemen.

Vragen als: ‘Hoe moet je een afspraak maken in het digitale krantenportaal?’, ‘Hoe ziet een behandeldag in het ziekenhuis eruit?’, ‘Hoe lang duurt de behandeling?’, ‘Hoe lang mag mijn man/vriendin/begeleider bij me blijven?’, ‘Waar moet ik op letten als ik na de operatie weer thuis ben?’, ‘Hoeveel nacontroles komen er nog?’. Maar ook een van de meest voor de hand liggende zorgen, te weten: ‘Doet het pijn?’
Betere zorg met video's in patiëntreis
Informatie en emotie: voor een sterke relatie
Door de vele stilistische en inhoudelijke mogelijkheden van video kun je hiermee heel gericht een emotionele respons opwekken. Dit geldt ook voor informatieve video’s, die een geruststellende sfeer kunnen overbrengen en er daarmee voor zorgen dat de kijker zich verbonden voelt met jouw organisatie.

Uiteindelijk is het de combinatie van informeren en emotioneel aanspreken in de gehele patient journey die voor de gewenste positieve beleving bij de patiënt zorgt.

Onze samenwerking met het Erasmus MC is hier een voorbeeld van. Voor hen hebben we video’s ingezet ter bevordering van hun relatie met dermatologie-patiënten. In deze video’s worden patiënten geïnformeerd over operaties, smeerinstructies, maar ook ‘gewoon’ over de ontvangst in het ziekenhuis.

Authentieke verhalen van andere patiënten of artsen zijn ook vaak effectief in het geruststellen van kijkers. Zo krijgen potentiële cliënten van Samkliniek informatie te horen over behandelingen, inclusief antwoorden op veelgestelde vragen. Met daarbij de mogelijkheid contact op te nemen.

Hiernaast kan het zeer waardevol zijn om videocontent te creëren die primair bedoeld is om emotioneel te verbinden met de patiënt en de onderlinge relatie te versterken. Zoals het per e-mail versturen van een video, waarin je de patiënt succes wenst met de operatie en hem een hart onder de riem steekt. Hiermee krijgt de patiënt echt het gevoel dat hij gezien wordt en groeit zijn waardering van jou als zorgorganisatie.

Vertrouwen, rust en een goede relatie met de patiënt
Als zorginstanties er op essentiële momenten in de patiëntreis zijn voor de patiënten, zullen deze niet alleen rust ervaren binnen het traject als geheel, maar zullen ze ook eerder een goed gevoel overhouden aan de organisatie en haar medewerkers.

Zorginstanties kunnen, kortom, met een gerust hart digitaliseren. Met video op de juiste momenten hoeft dit niet ten koste te gaan van persoonlijk contact en verbinding. Integendeel zelfs.

Laten we kennismaken

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Kennismaken