IntroductievideoDe beste binnenkomerWie je ook kennis wilt laten maken met je nieuwe structuur, organisatie of regelgeving, je bereikt je doel(groep) het beste met video. Met video snapt de kijker meteen waar je het over hebt, omdat elke situatie daadwerkelijk te zien is. Je kunt alles haarfijn uitleggen en benadrukken, bijvoorbeeld met de juiste zoom-ins of tekst in beeld. Zodat iedereen op één lijn zit.
InspiratievideoZo krijg je de handen op elkaarIedereen houdt van video. Zeker van animatievideo. Het heeft iets ontwapenends, iets nostalgisch en een belofte van onbegrensde mogelijkheden. Met animatie kun je namelijk alles visualiseren wat je maar wilt. En die ingebouwde aandacht kun je vaak goed gebruiken als je communiceert over overheidszaken. Statistieken, informatie over inwoners en beleid... voor de meeste kijkers kunnen deze onderwerpen wel wat extra sjeu gebruiken.
UitlegvideoZo zit het dusEen uitlegvideo zul je regelmatig inzetten als overheid. Niet al het reilen en zeilen van overheidsinstanties is namelijk even duidelijk voor inwoners: rechten, plichten, of gewoon hoe een bestuur werkt en in elkaar zit... dat soort zaken. Met animatie kun je dit prima uitleggen, omdat je alle lijnen en structuren, inclusief alle 'poppetjes', heel overzichtelijk kunt weergeven. Maar ook omgevingen en woningen zijn goed te verbeelden.
PortretvideoEen karakterschets... van gemeente of instellingNet zoals je een portret kunt maken van een beroemde Nederlander, kun je dit ook doen voor een gemeente, instelling of andere organisatie. Met een portretvideo kun je een mooi kijkje in de keuken geven en daarmee de afzender meer karakter en persoonlijkheid geven. Hiermee maak je de organisatie toegankelijker en meer benaderbaar. Erg belangrijk voor een goede binding met de burger.
TrainingsvideoInstructie... uit het leven gegrepenOverheidsvideo's kunnen ook educatief ingestoken zijn, maar dan niet (per se) met de burger als doelgroep, maar de eigen medewerkers. Zo kun je met video goed je personeel trainen. Niet met behulp van saaie lappen tekst, maar met situaties die uit het dagelijks (werkende) leven gegrepen zijn. Hierbij kan het helpen om contrasten wat dikker aan te zetten of wat humor toe te voegen, zodat de training extra goed blijft hangen.