Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Zo blijf je scoren met je bedrijfsfilms in 2020: 5 tips!

Natuurlijk: je roadmap voor 2020 heb je al lang en breed opgesteld. Met mooie marketingdoelen, prognoses, strategieën. Alle neuzen binnen het bedrijf staan dezelfde kant op. In 2020 ga je knallen! Top, goed voornemen! Maar dan hebben we nog wel een belangrijke vraag: welke rol speelt video in je plannen? Is video een voetnoot, een ‘moetje’, een eenmalige actie ergens in het tweede kwartaal? Of is het een integraal onderdeel van je marketingmix? En heb je goed nagedacht over de vorm en inhoud van je video’s? Over wat het beste werkt, en op welk moment? Niet? Lees dan snel verder!

Ook scoren met bedrijfsfilms? Vraag nu een offerte aan!

Zo blijf je scoren met je bedrijfsfilms in 2020

Zo maak je video’s die raken en overtuigen: het hele jaar


1) Verras!

Het klinkt als een open deur, maar als je ziet hoeveel eenheidsworst- en dertien-in-een-dozijn-video’s er dagelijks geproduceerd worden, moeten we het toch echt even goed onderstrepen. Met een dikke, vette neon-marker.

Dus ja: verras de kijker! Prikkel hem, verbaas hem, zet hem op het verkeerde been. Maakt niet uit hoe je het doet – zolang je maar (positief) opvalt. Wil je toch weten hoe? Kies een frisse, vernieuwende stijl voor je video, doe iets spannends met de montage, ga voor een uniek concept, een verrassend begin, een onverwachte voice-over. Doe iets met cutouts, een combinatie van stijlen, eigenwijze kleuren, vormen. Er is van alles mogelijk.

2) Voeg een persoonlijke touch toe

Hiermee kun je ook verrassen: een persoonlijke touch. Of beter gezegd: laat het handwerk of mensenwerk achter de video zien. Want dan wordt jouw bedrijf ook meteen menselijker in de ogen van de kijker. Denk dan niet alleen aan het tonen van medewerkers, maar ook aan een charmante animatievorm. Zoals een stop-motion animatie met figuren, personages gemaakt van hout of karton. Of grafieken en andere grafische elementen die loskomen van de achtergrond en speels overkomen.

3) Sluit aan bij een levensstijl en maak klanten voor het leven

Het is natuurlijk prachtig als je een kijker ervan kunt overtuigen om jouw product te kopen, maar je wilt natuurlijk ook dat hij in de toekomst klant blijft. Dat doe je door hem niet alleen te overdonderen met te gekke features, maar door aansluiting te vinden bij zijn levensstijl. Laat de kijker voelen dat jouw merk bij hem past, en dat jouw merk een oplossing of toegevoegde waarde biedt voor een situatie in zijn leven. Maak een inspirerende video waarin de milieubewuste, sportieve, of wat voor soort kijker dan ook zich helemaal herkent. Dan heb je een grotere kans dat je de klant niet alleen aan je product bindt, maar aan je hele merk.

“Wil je kijker langer aan je merk binden? Denk eens aan een videoserie.”


4) Denk groot!

Natuurlijk, als je een instructiefilm maakt over de werking van een koelkast, hoef je niet per se een meeslepende tranentrekker of overweldigende blockbuster te maken. Maar je zult je verbazen hoeveel je uit een op het eerste gezicht weinig spannende boodschap kunt halen.

Het is heel Nederlands om maar nuchter te blijven, maar ook bij een neutraal ingestoken video snappen kijkers heel goed dat er iets verkocht moet worden. Waarom zou je het dan niet een beetje extra pit geven? Meer emotie, meer verhaal?

Mensen hunkeren naar meeslepende verhalen. En als het verhaal goed genoeg is, maakt het niet uit als het een tikkeltje langer duurt. Kijk maar naar een van de best bekeken Netflix-films van 2019: The Irishman. Dit is een trage film van 3,5 uur die door zijn interessante personages en situaties toch miljoenen kijkers wist te boeien.

En wat dacht je van de kaskraker ‘Endgame’? Niet alleen duurt de film 3 uur, het is ook nog eens de afronding van een serie van 22 films. Kijkers vinden het kennelijk geen probleem om jarenlang in spanning te blijven, en steeds te blijven uitkijken naar het volgende hoofdstuk over hun favoriete personages. Dit is iets waar bedrijven zeker wat mee kunnen. Wil je kijkers langer aan je binden? Denk dan eens aan videoserie, waarin hetzelfde thema, concept, product of personages terugkomen in losse video’s. Je zou hiermee zomaar een trouwe fanbase kunnen opbouwen.

5) Maak een videostrategie voor het hele jaar

Video moet, dat weet vrijwel elk bedrijf inmiddels. Maar daar waar er voor andere marketingonderdelen dikwijls een plan van aanpak wordt geschreven voor een heel jaar, wordt er bij video niet zo snel vooruitgedacht. En dat is jammer, want video is letterlijk en figuurlijk jouw merk in beweging, en verdient een prominente plek in iedere marketingstrategie.

Video moet je bij voorkeur ook niet inzetten als een one-size-fits-all benadering, maar heel specifiek richten op de fases in de klantreis en de verschillende manieren waarop video aan kan sluiten bij bedrijfsdoelen die je gedurende het jaar hebt gesteld.

Maak de klant die je nog helemaal niet kent bewust van jouw merk en je toegevoegde waarde. Open zijn ogen. Laat hem daarna in volgende video’s goed kennismaken met jouw product(en), de voordelen, het verschil met concurrenten, en het gevoel en de mensen achter jouw bedrijf. Zorg in weer een andere video for effectieve aftersales en gebruik testimonials van tevreden gebruikers om weer nieuwe klanten te trekken. Hoeveel video’s je nodig hebt? Tja, hoever wil je groeien?

Een bedrijfsfilm laten maken?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Neem direct contact op
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms 10 argumenten waarom je moet investeren in een bedrijfsfilm Trigger de bezoeker
BLOG / Video marketing De 7 online videotrends voor 2020 (en 1 tip!) De belangrijkste graphic en video trends voor 2020