Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Welke soorten bedrijfsfilms zijn er en wat past bij jou? (tips)

Een bedrijfsfilm is een bedrijfsfilm. Toch? Ja, net zoals een auto een auto is, bier bier, en een baan een baan. Oftewel, nee. Je hebt bedrijfsfilms in alle soorten en maten. Van productvideo tot branding video en van instructiefilm tot testimonial video. En dan kun je ook nog gaan voor live action of animatie. Je kunt echt alle kanten op. De keuze welk type bedrijfsfilm je wilt laten maken hangt helemaal af van jouw eigen behoeftes en eigenschappen.

De beste bedrijfsfilm kiezen? Vraag een offerte aan!

Welke soorten bedrijfsfilm zijn er?

Welk type bedrijfsfilm heb je nodig?

De bovenstaande opsomming is een begin, maar dan zijn we er nog lang niet. Er zijn ook nog promotiefilms, reclamefilms, recruitment video’s, social video’s en ga zo maar door. Gevalletje bos en bomen? Niet bepaald. Het is juist goed om zoveel keus te hebben. Dat betekent dat er altijd een type bedrijfsfilm is voor jouw product, boodschap én doelgroep.

Animatievideo

Laten we beginnen bij een inkoppertje: de animatievideo. Officieel geen aparte soort, maar ‘gewoon’ een videovorm, naast live action. Toch zien veel mensen animatie als een type bedrijfsfilm, en associëren deze vorm veel met instructiefilms en één bepaalde stijl.

En dat is zonde. Animatie is namelijk ontzettend veelzijdig en kun je daarom voor praktisch elk type bedrijfsfilm gebruiken. Ja, je kunt er heel goed mee inzoomen op een bepaalde product en heel gericht de werking van iets uitleggen, waarmee het een ideale vorm is voor instuctievideo’s, maar het onderwerp kan zo abstract, poëtisch en fantasierijk zijn als je maar wilt. Bovendien heb je vele soorten animatie: 2D, 3D, frame-voor-frame, stop motion, whiteboard-animaties, en allerlei variaties en kruisbestuivingen.

Tegelijkertijd zijn er wel gebieden waar animatie in uitblinkt. De vorm is erg geschikt om situaties uit te beelden die gevaarlijk of ongemakkelijk zijn om te doen met echte mensen, bijvoorbeeld bij veiligheidsinstructies of productvideo’s in de medische sector. Ook planningen, structuren en (abstracte) vooruitblikken kunnen heel overzichtelijk in beeld worden gebracht. En tenslotte zijn denkbeeldige werelden eigenlijk alleen maar goed met animatie vorm te geven. Dus als je kijkers emotioneel mee wilt nemen in een verhaal, een idee, een visie, dan kun je niet om animatie heen.

Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
  • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
  • Zo worden video's volledig uitgekeken
  • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
Video's bekijken
Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

Productvideo

Met een productvideo zet je je product optimaal in de spotlights en kan veel meerwaarde bieden op je website, in je webshop of op je social kanalen. Dit soort video’s kunnen gestileerd zijn en zeker de nodige sfeer bevatten – o.a. om jouw merkidentiteit over te laten komen – maar de hoofdzaak is dat het product en zijn belangrijkste eigenschappen duidelijk worden gecommuniceerd naar de kijker. Dit kan ook met een afbeelding en wat tekst, maar een video levert je veel meer views, clicks en aankopen op.

Door je bezoekers dynamisch, met beeld en geluid en van letterlijk alle kanten te vertellen over je producten, weet je ze niet alleen effectief te informeren, maar ook echt te grijpen en enthousiast te maken.

Promotiefilm

Een promotiefilm is vooral op gevoel gericht. Je geeft er een bedrijf, product of evenement een mooi podium mee en smeedt er een band mee tussen de kijker en het onderwerp. Een goede promotiefilm maak je niet door zomaar even met een camera door je bedrijf te lopen, wat leuke omgevingsshots te maken en een sfeervol muziekje eronder te zetten.

Een promotiefilm moet inspireren, motiveren en, waar mogelijk, activeren. De promotiefilm staat in dienst van jouw identiteit. Jij moet – via je merk of product – optimaal terugkomen in een promotievideo. Dat betekent soms dat je eerst de nodige soul searching moet doen om te bepalen wat jouw belangrijkste eigenschappen zijn. Welk gevoel, welke boodschap definieert jouw merk of product? Als je dit op je netvlies hebt, zorg je ervoor dat je publiek dit ook ervaart bij het kijken van de video.

“Er is altijd een ideale bedrijfsfilm voor jouw publiek”


Instructiefilm

Een instructiefilm is een krachtig middel om je publiek heel gericht te instrueren, of dit nu consumenten zijn, zakelijke klanten, of je eigen personeel. Met een instructiefilm kun je heel precies een handeling laten zien, bijvoorbeeld met behulp van gedetailleerde animatie of screen recording.

Daarnaast heeft het een duidelijk voordeel ten opzichte van een gewone handleiding of brochure doordat de kijker iemand – zoals hijzelf – het kan zien voordoen. Zo ziet de kijker heel direct wat de bedoeling is. En waar nodig kan hij pauzeren, terugspoelen en het nog een keer proberen. Vergissen is zo praktisch onmogelijk.

Reclamefilm

Reclamefilms zijn ontzettend divers. Maar ze hebben in ieder geval één ding gemeen: ze hebben tot doel hun merk of product krachtig en herkenbaar in de hoofden van de kijker te nestelen. Goede reclames blijven je bij, door hen sterke – liefst kort maar krachtige – boodschap, unieke sfeer en aantrekkelijke vorm. Beeld, geluid – waaronder ook een sterk script – werken uitmuntend samen om een pakkend geheel te creëren. Een herkenbare jingle, goed verhaal en slogan, een snufje humor misschien, bijzondere shots… wat er ook maar nodig is. Zolang de boodschap maar overkomt en de kijkers in actie (willen) komen.

Testimonial video

Heb je er al verschillende video’s tegenaan gegooid om je klanten te informeren over jouw product? Heb je ook al lang en breed je merkidentiteit gecommuniceerd? Dan is het tijd voor het laatste zetje. Zorg dat potentiële klanten geen enkele twijfel meer hebben door tevreden klanten in beeld te brengen die jouw product of dienst van harte aanbevelen.

Essentieel hierbij is dat het échte klanten zijn en dat hun verhaal eerlijk overkomt. Daarbij is het niet nodig dat je alle scherpe randjes wegpoetst en alleen maar zegt hoe geweldig alles gegaan is. Nee, laat de klant gewoon oprecht vertellen hoe de samenwerking of het product is bevallen, natuurlijk wel met een positief resultaat.

Als de kijker ziet dat een echte klant – waar hij zich mee kan identificeren – het product in alle tevredenheid heeft gebruikt, dan geeft dit vertrouwen en goede hoop. Elementen die onmisbaar zijn in de beslissing van de klant en die onmogelijk te faken zijn.

De beste bedrijfsvideo voor elk moment en elke fase

Dit overzicht is een aardig begin, maar er zijn nog veel meer specifieke bedrijfsfilms, voor elk moment in de klantreis en elke fase in de zogenaamde kijkerservaring. Of ze nou niets, weinig of al veel weten van je merk of product, er is altijd een ideale bedrijfsfilm om jouw klanten te bereiken.

Meer weten over bedrijfsfilms?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Laat ons je helpen!
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms 21 tips bij het maken van een bedrijfsfilm Bouw aan je brand image
BLOG / Bedrijfsfilms 12 argumenten waarom je moet investeren in bedrijfsfilms (in 2024) Ontdek hoe video je organisatie structureel laat groeien