Welke afwegingen moet je maken bij een bedrijfsfilm?
Video is een middel dat vrijwel elke marketing/communicatie-specialist gebruikt of overweegt te gebruiken. De meerwaarde van video is helder, maar waarom is het dan toch lastig om te starten met video? Want wat kost een bedrijfsfilm nu precies?, wat is de doorlooptijd? en welke keuzes moet ik maken? Hieronder een overzicht van onderwerpen die helpen om de voor jou beste bedrijfsfilm te maken.
Bedrijfsfilm; keuzes maken
Wij krijgen vaak de vraag “Hoeveel kost het laten maken van een bedrijfsfilm?”. Het is lastig om daar gelijk een goed antwoord op te kunnen geven. De kosten voor het laten maken van een bedrijfsfilm. zijn namelijk sterk afhankelijk van de wensen en de setting. Voldoet een geïmproviseerd interview met je mobiele telefoon of is er een compleet video-team nodig?
Factoren die invloed hebben op een bedrijfsfilm
Concept / Script / Storyboard / draaiboek
Een effectieve video maak je niet impulsief. Hier gaat het bedenken van een concept aan vooraf.
Wat is de doelstelling van de video en hebben de betrokkenen voldoende kennis om de business doelstelling te behalen? Bij het ontwikkelen van het concept / script en het storyboard komen creatie en marketing bij elkaar.
Montage / Graphics
Wat voor type video wordt de video? Als het gaat om een filmopname worden er dan nog graphics in de montage toegevoegd en hoeveel tijd neemt dit in beslag?
Wanneer men kiest voor animatie, welk type animatie past dan bij de doelstellingen (zie concept). Er zijn veel verschillende animatie stijlen en de een neemt meer tijd in beslag om te tekenen, dan de ander.
Presentatie
Hoe wordt jouw dienst of product uitgelegd? Bij een echte productvideo wordt vaak gebruik gemaakt van een presentator. Kan iemand binnen de eigen organisatie de boodschap overbrengen of moet er gebruik worden gemaakt van een professional?
Camera / Materiaal
Hoe kwalitatief moet de productie er uit zien? Moet er gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld speciale lampensets of geluidsapparatuur? En welke kwaliteit camera volstaat?
Film-team
Afhankelijk van het concept van de video zal een film-team worden samengesteld. Denk aan regie, camera en geluid.
Locatie
Waar vinden de opnames plaats? Zijn de locaties vrij toegankelijk of moet er iets gereserveerd worden? Wordt er misschien wel gebruik gemaakt van een professionele studio voor productopnames of is het een interview dat locatie kan worden opgenomen?
Voice-over
Veel video’s worden ondersteund met een voice-over. Op deze manier wordt de kijker zowel auditief als visueel geprikkeld.
Lengte
Hoe lang moet de video duren? Dit is afhankelijk van de doelstelling van de video en de locatie / doelgroep waar de video zich op richt. Online video’s hebben vaker een korte duur, dan offline presentatie video’s.
Audio
Vrijwel elke video bevat audio. Op deze audiofragmenten berust auteursrecht. Dit betekent er een vergoeding moet worden betaald voor het gebruik maken van deze audiolicenties.
Interactiviteit
Video kan interactie bevatten. Denk hierbij aan actiebuttons of invulformulieren. Is dit voor jouw video wenselijk? Interactie kan de call-to-action gemakkelijker maken en daardoor verhogen.
Versies
Videoconcepten worden steeds vaker aangepast op het medium waarop de video ingezet wordt. Dit betekent dat een videoconcept verschillende video’s kan bevatten. Een video voor bijvoorbeeld op eigen website, een video voor op social media (kan zelfs per social kanaal al verschillen) en een video voor video-advertising. Is het verder belangrijk om de video’s in verschillende talen te exporteren of moeten er ondertitelde versies komen?
Hosting
Wie host de video’s? De tijd dat een video enkel op YouTube wordt gezet is wel voorbij. Wil je gebruik maken van een eigen player en daardoor meer uit de video kunnen halen?