Wat zijn de kosten van een bedrijfsfilm?
Wat betaal je voor een bedrijfsfilm? Een simpele vraag met een ingewikkeld antwoord. Of in ieder geval: er zijn meerdere antwoorden mogelijk. De kosten van een bedrijfsfilm verschillen, afhankelijk van je wensen en ambities. Maar het hangt ook af van de doelgroep, het platform waar de video getoond wordt, de vorm van de video (live action of animatie), hoe breed en intensief de videoinzet moet zijn en nog veel meer. Wat betaal je nu zoal voor het laten maken van een bedrijfsfilm en uit welke onderdelen bestaat dit prijskaartje?
Kosten bedrijfsfilm
Dat de kosten van een bedrijfsfilm kunnen verschillen, snapt iedereen. Een social video van 10 seconden geschoten met een smartphone kost uiteraard minder dan een high end branding video van 1,5 minuut. Maar wat het ook lastig – of onmogelijk – maakt om één bedrag op een bedrijfsfilm te plakken, zijn de verschillende onderdelen en aspecten waaruit een video of videostrategie bestaat.
Bij het bedenken, produceren en strategisch inzetten van (een) video zijn vele mensen en disciplines betrokken, die stuk voor stuk hun stempel drukken op de eindprijs. Deze onderdelen en fases bepalen de kosten van een bedrijfsfilm:
1. Bepalen videostrategie
Voordat er aan specifieke video’s gewerkt kan gaan worden, moet je eerst samen met videostrategen of -marketeers vaststellen wat je uiteindelijke (langetermijn)doel is. Je maakt tenslotte geen video om de video zelf. Je hebt een bepaald marketing- of communciatie-doel, vanuit je corporate of werkgeversmerk, en wilt dat video helpt bij het realiseren hiervan.
Maar hoe ziet dat doel er precies uit? Hoe concreet wil of kun je dit maken? Gaat het om conversies, wil je mensen bewust maken van je merk? Een bepaalde emotie oproepen? Mensen aan je binden? Wil je kijkers kort activeren of gedurende een langere periode in verschillende fases bereiken?
Als je optimaal rendement uit je video-inzet wilt halen is het belangrijk om hierover na te denken. Zodat elke video die je later gaat maken een duidelijke functie heeft. Elke video kan dan volledig voor die functie geoptimaliseerd worden en is een logisch onderdeel van het grotere doel.
2. Preproductie
Voordat de daadwerkelijke productie van start gaat, gaan we eerst even goed met elkaar om de tafel zitten om duidelijk te krijgen waar je als bedrijf voor staat en welk gevoel je zou willen uitstralen. We maken een rondgang door het bedrijf om de sfeer te proeven en creëeren dan pas een script dat helemaal bij je past en optimaal jouw boodschap communiceert.
Samen met het script – of vlak erna – krijg je ook het storyboard gepresenteerd, wat een visuele weergave is – met afbeeldingen – van de belangrijkste momenten en scènes in de video.
3. Opnames / Productie
Als alle neuzen dezelfde kant opstaan en er een werkbaar script is, kunnen we beginnen met de daadwerkelijke opnames; of – als het een animatievideo betreft – met het animeren. Er zijn hierbij verschillende – kosten bepalende – opties en onderdelen:
Locatie en camera’s
Gaat er alleen op (en om) kantoor gefilmd worden of ook nog elders in het land; of misschien wel in het buitenland? En zal er dan alleen een simpele handheldcamera of steadicam gebruikt worden om de werknemers op hun werkplek te filmen, of zijn er drones, cameratracks of kranen nodig voor complexere scènes of bijvoorbeeld buitenopnames van het gebouw? Misschien wil je wel super slow motion toepassen of 360 graden opnames maken; hier zijn ook weer speciale camera’s voor nodig.
Acteurs
Moeten er professionele acteurs ingehuurd worden voor de bedrijfsfilm of ga je heel ‘au naturel’ voor een film met alleen werknemers in beeld? Dat laatste kan kosten besparen, maar zorg er dan wel voor dat je alle werknemers inlicht en ‘on board’ hebt voor de film. Niet iedereen is tenslotte even talentvol of camerageniek.
Als je acteurs gebruikt is voor de kosten overigens nog wel van belang waar de film gepubliceerd gaat worden. Voor een film die op tv vertoond gaat worden, vragen de meeste acteurs bijvoorbeeld een hoger bedrag.
“Kosten bedrijfsfilm hangen ook af van je locatie”
Geluid, Licht
Zaken als geluid en licht worden vaak op de koop toe genomen, maar zijn zeer belangrijk en hebben speciale aandacht nodig. Met wat voor apparatuur kun je af voor de geluidsopnamen? Is er weinig omgevingsgeluid en staan de acteurs dicht bij de microfoon of moet er van alles uitgefilterd worden, heb je veel microfoonhengels nodig (en mensen die ze vasthouden) en moet de opnamegevoeligheid heel hoog zijn.
Hetzelfde verhaal met licht. Wordt er gebruik gemaakt van natuurlijk of reeds aanwezig kunstlicht of moeten er allerlei lampen en doeken bijgehaald worden, om de juiste lichtsterkte en sfeer te creëren? Dit is allemaal van invloed op het uiteindelijke prijskaartje.
4. Postproductie
Als de opnames erop zitten, is het tijd voor een minstens zo belangrijke klus: de montage. En dat kost meer tijd dan je denkt. Het verhaal, de boodschap en ‘look en feel’ van de film krijgen pas vorm in de montage.
De film krijgt vorm
Niet alleen wil je op het juiste moment de beelden snijden, voor precies het gewenste effect (humor, drama, spanning), er moet ook een voice-over bijkomen – bij voorkeur een professioneel stemacteur, en wellicht ook nog in een andere taal -, geluidseffecten (bestaand of op maat gemaakt), kleurcorrectie, en eventuele animatie-elementen. Ook moet je er – bij publicatie op een site – aan denken om bijvoorbeeld een reactieformulier of andere contactmogelijkheden toe te voegen in of na afloop van de film.
5. Verspreiden en meten
Zelfs als alles optimaal gecombineerd en gesneden is, ben je er nóg niet. Dan moet de bedrijfsfilm nog verspreid of gepubliceerd worden op de juiste kanalen en vervolgens door je doelgroep gevonden kunnen worden. En dan natuurlijk goed bijhouden wie er allemaal naar kijkt en actie onderneemt.
Na het meten van de video performance kan het nodig zijn om bepaalde aspecten van de video – of de videoinzet – aan te (laten) passen. Zo zorg je ervoor dat je video lang ‘houdbaar’ blijft en voortdurend goed presteert.
Conclusie: wat kost een bedrijfsfilm?
De kosten van een bedrijfsfilm zijn niet zo 1-2-3 te bepalen, maar dat er heel wat komt kijken bij het laten maken van een bedrijfsfilm mag duidelijk zijn. Uiteraard zijn er meer en minder voordelige opties om voor te kiezen. Bijvoorbeeld wat betreft animatiestijl, locaties, of het al dan niet gebruiken van acteurs.
Onze whitepaper biedt een diepgaande kijk op onze visie en werkwijze. We delen niet alleen onze methoden, maar ook voorbeelden uit de praktijk die de effectiviteit van onze strategieën illustreren.