Wil je een bedrijfsfilm maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Nou dan ben je al goed op weg. De eerste stap is namelijk: besluiten om een bedrijfsvideo te maken. Toch komt er nog veel kijken bij het maken van een goede video. Online kan je heel veel bedrijfsvideo’s vinden, maar er zijn er maar weinig die er echt uitspringen. Wil je een bedrijfsfilm laten maken die de aandacht trekt? Volg dan deze stappen!
Of je de video nou zelf gaat maken of dat je professionals in huurt, het proces is min of meer hetzelfde. Sommige stappen zal je misschien overslaan en andere duren juist langer, maar met dit stappenplan zal je tot het beste resultaat komen.
Stap 1: Beschrijf het bedrijf.
Elke video begint eigenlijk met een sessie soul searching. En ja, dat klinkt wat zweverig maar dat is het niet. Voordat je begint met het maken van een bedrijfsvideo moet je eerst alle doelen goed voor je hebben. Meestal begin je bij het begin; wie zijn wij als bedrijf?. Vanuit hier kan je namelijk het beste je doelen voor de video opstellen. Door te beginnen bij je merkidentiteit zal de video perfect aansluiten bij jouw bedrijf. Daarnaast moet duidelijk zijn wie je doelgroep is en hoe je deze groep het beste kan bereiken. Hierbij is het belangrijk dat je weet wat je wil dat de kijker doet na het zien van de video. Is het bijvoorbeeld meer een informatieve video of echt een call-to-action video.
Stap 2: De brainstorm.
Als de merkidentiteit en doel voor de video duidelijk zijn ga je aan de slag met de brainstorm. Hier breng je al je ideeën samen om zo tot de juiste vorm en inhoud van de video te komen. Wat is het killer concept voor jouw video? Het idee moet effectief zijn, de aandacht trekken en perfect passen bij jouw merkidentiteit. Hierbij helpt het als je weet wat er allemaal mogelijk is met video. Kennis over verschillende videostijlen, vormgeving en videoproductie zijn dan ook essentieel om het uiterste uit je video te kunnen halen. Ben je nog niet helemaal vertrouwt in de video wereld? Dan kan je het beste hulp inschakelen van professionele videomarketeers die jou graag verder helpen.
Stap 3: Het concept.
Vanuit de creatieve ideeën van de brainstorm wordt een concept gecreëerd. Dit concept wordt ook wel gezien als de fundering van de video. De rest van de video zal gaan doorbouwen op deze fundering, dus het is belangrijk om een goed en duidelijk concept te hebben. Dit concept zal ook een duidelijk beeld geven van hoe de uiteindelijke video wordt. Daarnaast wordt het concept in deze stap ook visueel uitgewerkt bijvoorbeeld met een shotlist of storyboard.
Stap 4: Het draaiboek.
Als het concept klaar is, is het tijd om het draaiboek te gaan schrijven. Alle stappen van de video worden hierin vast gelegd. Of het nou gaat om een animatie- of live-action video een draaiboek is essentieel. Hierin staat bijvoorbeeld de verhaallijn, de hoofdpersonen, het script, de animatie etc. Dit draaiboek geeft dan ook een nog beter beeld van hoe de video gaat worden. Alles staat tot in detail beschreven zodat er niks over het hoofd gezien kan worden.
Stap 5: Productie/monteren/animeren.
Op basis van het draaiboek kan de video geproduceerd worden. Wat dit proces precies inhoud is afhankelijk van de soort video. Het produceren van een live-action is namelijk totaal verschillend dan de productie van een animatie video. Voor een live-action video is het belangrijk dat de juiste locatie, acteurs, apparatuur en props aanwezig zijn en dat er een draaidag wordt afgesproken. Bij een animatie video is de juiste software, kennis en techniek nodig. Het proces bestaat bij animatie vooral uit illustreren en animeren. Ook wordt bij een animatie video vaak een voice-over toegevoegd.
Stap 6: Verspreiding.
Is je video klaar? Dan begint een van de belangrijkste stappen van een bedrijfsvideo: het verspreiden. Je kan namelijk een geweldige video maken maar als deze niet op de juiste manier wordt verspreid bereik je niet de nodige doelen. De verspreiding is daarom een noodzakelijk en belangrijke stap. Daarom is het vanaf het begin van het proces belangrijk om na te denken hoe de video verspreid zal worden. Een video op een website heeft namelijk een andere format en stijl nodig dan een video op social media. Videomarketeers kunnen je dan ook het beste adviseren over de juiste inzet van jouw video. Zo maak je van jouw bedrijfsvideo een succes!
Denk je toch niet de juiste kennis te hebben voor het maken van een bedrijfsvideo? Of vind je het simpelweg te veel gedoe om alles zelf te regelen? We helpen je graag! Met onze kennis en creativiteit zal jouw video het beste resultaat behalen. Wij zullen samen met jou de bovenstaande stappen doorlopen. Hierbij bepaal jij hoeveel je aan ons wil overlaten en hoeveel je zelf wilt doen.
Benieuwd wat er mogelijk is voor jouw bedrijfsvideo?
Neem contact op!