Online of offline bedrijfsfilm: wat is het verschil?
Jongeren en steeds meer volwassenen, zijn vergroeid met hun smartphone of internet device. Vraag aan een leerling op de middelbare school om zijn mobiel uit te zetten in de klas, en het angstzweet breekt uit.
Vraag aan iemand op straat hoe echt zijn online vrienden zijn en hij zal je verwonderd aankijken. Er is tenslotte bijna geen off- en online meer: heel veel mensen staan gewoon altijd ‘on’. YouTube, FB, of Insta checken, een beetje Appen of Snapchatten, je komt gewoon tijd te kort. Wil je dus iemand optimaal kunnen bereiken met een bedrijfsfilm, dan ligt het voor de hand om je te richten op online video. Toch is er ook zeker nog een markt voor offline video. Zolang je maar weet wat de belangrijkste verschillen zijn en wanneer je het beste waarvoor kunt kiezen.
Kosten
Over het algemeen is online video een stuk goedkoper dan offline video, helemaal wanneer je het afzet tegen het rendement en het bereik. Je hoeft online geen rekening te houden met kosten van fysieke ruimtes, grote schermen, dure tijdstippen voor vertoning maar kunt een video zonder al te veel problemen op een site of social kanaal plaatsen, waarna het door iedereen met een internetverbinding bekeken kan worden.
Bereik
Dit brengt ons bij een van de belangrijkste verschillen tussen offline en online video: het bereik. Met online video bereik je theoretisch de hele wereld, zolang de kijkers maar internet en een capabel device hebben. Offline is altijd meer lokaal. Zelfs als je een video of bedrijfsfilm via tv uitzendt, is dat alsnog beperkt tot de inwoners van een bepaald land. Billboards langs de weg, bij luchthavens, bushokjes zijn afhankelijk van wie er toevallig staat of langskomt, en hetzelfde geldt voor video’s op beurzen en evenementen. Nu heb je natuurlijk niet altijd een wereldpubliek nodig, en kan jouw lokale product of bedrijf genoeg hebben aan een beperkte groep toeschouwers, maar het is wel goed om hier bij stil te staan.
De ‘wow’-factor
Ja, iedereen staat tegenwoordig ‘aan’ of is online, waardoor online video een logische keuze is. Maar daardoor wellicht ook niet zo verrassend. Even langs video’s scrollen op je tijdslijn of op YouTube is voor veel mensen net zoiets geworden als krabben als je jeuk hebt of staren naar décolletés: je hebt niet eens in de gaten dat je het doet. Terwijl een bewegende advertentie in een abri je ineens op kan doen kijken van je telefoon. Daarnaast wordt een offline video meestal op een (veel) groter scherm bekeken dan een online video, wat gewoon meer indruk maakt. Een big ass billboard met een toffe video overdondert alleen al door zijn formaat en blijft je daardoor al veel beter bij.
Toegankelijkheid
Een belangrijk voordeel van online video is dat deze voor iedereen op elk willekeurig tijdstip te kijken is, en heel eenvoudig. Je gaat naar de site waar de video staat en klikt op ‘play’: dat is alles. Terwijl offline video enerzijds – bij televisie bijvoorbeeld – afhankelijk is van het specifieke tijdstip waarop hij wordt uitgezonden, en anderzijds van de fysieke plek waar hij vertoond wordt. Ja, je kunt ook wanneer je wilt even naar Schiphol gaan, om die gave video op dat grote scherm te gaan bekijken, maar wie doet dat?
Meten van views en succes
Een voordeel van online video is dat je altijd kunt meten hoe hij presteert. Je kunt snel nagaan hoeveel views er zijn (geweest) en wie er op welk moment naar kijkt. Aan de hand daarvan kun je eventueel aanpassingen doen. Offline zijn er ook wel meetmogelijkheden – bijvoorbeeld middels kijkcijfers op tv, of enquêtes bij of tellingen van bezoekers bij fysieke locaties – maar het is minder direct en duurt langer.
Personalisatie en flexibiliteit
Met online video’s kun je verschillende kijkers precies geven wat ze willen, en waar nodig kun je content makkelijk aanpassen. Ook biedt online video vele interactieve mogelijkheden. Niet alleen kun je mensen meteen formulieren laten invullen, contact op laten nemen of bestellingen laten doen na of tijdens het kijken van een video, je kunt ze laten ingrijpen in de video door bijvoorbeeld het laten overslaan van hoofdstukken of opvragen van extra informatie. Een offline video is toch vooral éénrichtingsverkeer.
Segmentatie
Tenslotte zijn er verschillen in de mogelijkheden om specifieke doelgroepen te targetten. Offline houdt je hier natuurlijk rekening mee, door jouw video alleen op bepaalde plekken te vertonen – sportcontent op sportevenementen, zakelijke video’s op ondernemersbeurzen etc. – of op bepaalde tijdstippen of rondom bepaalde tv-programma’s, zoals het tonen van speelgoedreclames in Sinterklaastijd of tijdens kinderprogramma’s. Online is dit ook mogelijk maar daarnaast kun je kijkers benaderen op basis van hun zoek- en surfgedrag, waarmee je de content nog persoonlijker kunt maken.
Onze whitepaper biedt een diepgaande kijk op onze visie en werkwijze. We delen niet alleen onze methoden, maar ook voorbeelden uit de praktijk die de effectiviteit van onze strategieën illustreren.