Waar denk jij aan bij het woord bedrijfsfilm; of bij iets unieks? Aan een CEO die wordt geïnterviewd voor zijn of haar bureau of aan een aflevering van “Tussen Kunst en Kitsch” waar de waarde van een “unieke” klok wordt medegedeeld? Of werknemers die zogenaamd worden geïnterviewd en vertellen hoe leuk de werkgever is? Tijd om je blik op het ontwikkelen van een unieke bedrijfsfilm te veranderen.
Bij een bedrijfsfilm is het de bedoeling dat de kijker iets te weten komt over het bedrijf. Daarom is het niet verwonderlijk dat in de eerste jaren van de online videorevolutie veel bedrijfsfilms werden geproduceerd waarin de historie van het bedrijf werd omschreven. Dit was vooral een mooie samenvatting van de belangrijkste momenten van het bedrijf. Dit type video (met uitzondering van de prachtige “The LEGO Story” bedrijfsfilm) is met name interessant voor de medewerkers zelf.
Om een creatieve en unieke bedrijfsfilm te kunnen ontwikkelen is het belangrijk om te weten wat jou uniek maakt. Wat maakt het bedrijf uniek? Dit is best lastig om te ontdekken. Want de eerste krachttermen waar wij vaak mee om de oren worden geslagen zijn; wij staan voor kwaliteit, of wij zijn persoonlijk. Zijn de andere spelers in de markt dat niet? Uiteindelijk wil je graag een kwalitatief product of een goede dienst leveren en heb je graag fijn contact met collega’s, partners en klanten, maar probeer iets dieper te ontdekken waar deze kwaliteit bij jullie nu echt naar voren komt. Wat kenmerkt het bedrijf. Wanneer je deze unieke eigenschap(pen) hebt ontdekt, heb je de basis voor de bedrijfsfilm ontdekt. Dit kan inspirerend, serieus of bijvoorbeeld grappig zijn.
Videostijl bedrijfsfilm
Je weet wat jou uniek maakt en daardoor heb je de basis voor je bedrijfsfilm. Dit unieke aspect in combinatie met de visie / missie wordt verwerkt of uitvergroot in een videoconcept. Feitelijk de verhaallijn van de video. Wanneer je het verhaal hebt staan is het belangrijk om ook nog te kijken naar hoe het verhaal gebracht wordt. De stijl van de video. Wordt er alleen gebruikgemaakt van “echte beelden” ofwel live-action of wordt de stijl iets spannender en speelser door het toevoegen van motion graphics? De video versterken met grafische elementen kan gelijk voor herkenbaarheid van je merk zorgen. Ontwikkel graphics die niemand anders heeft en dus uniek zijn. Je uiteindelijke bedrijfsfilm geeft je dan gelijk handvatten om op een visuele manier te kunnen blijven communiceren. De graphics kun je immers terug laten komen op social, brochures etc.