Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Professionele bedrijfsfilm (in 2024): voor verbinding en structurele groei

Een professionele bedrijfsfilm of -video: of het nu om een traditionele bedrijfsfilm gaat, een branding video of een willekeurige andere zakelijke video, je weet dat het een waardevol marketingmiddel is: het is een zeer waardevol marketingmiddel voor de verbinding met je doelgroep, van klanten tot medewerkers. Met de juiste concepten en strategie kun je je merkidentiteit en de sfeer op de werkvloer voelbaar maken zodat je je doelgroep tijdens de hele journey aan je bindt en, daardoor, langetermijngroei kunt realiseren.

Professionele bedrijfsfilm (in 2024): voor verbinding en structurele groei

Met professionele bedrijfsvideo’s haal je alles uit video

De technische mogelijkheden om tegen een relatief lage investering een acceptabele video te maken zijn de laatste jaren veel toegankelijker geworden. Dit zie je ook terug in het aanbod: er worden massa’s video’s geproduceerd en online aangeboden en er is een wildgroei een videoproductiebedrijven die hun diensten aanbieden.

Juist daarom is het belangrijk om op te vallen met kwalitatieve video’s die niet de video’s zelf als hoofddoel hebben, maar gericht zijn op het realiseren van duidelijke communicatie-, marketing- en/of sales-doelen. Hiervoor is professionele aandacht voor de ‘bigger picture’ – en daarmee de creatie van een doordachte langetermijnstrategie – van het grootste belang.

Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
  • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
  • Zo worden video's volledig uitgekeken
  • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
Video's bekijken
Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

Professionele video = kwaliteit en prestatiegerichtheid

Een professionele video of serie video’s, gemaakt door een professionele partij, heeft een duidelijke meerwaarde ten opzichte van eigen producties, vooral als je kiest voor een videomarketingbedrijf of video agency die de video-inzet vanuit strategisch oogpunt bekijkt. Niet alleen zal de videoproductie zelf van hogere kwaliteit zijn – qua beelden maar vooral qua videoconcept en de mate waarin de gewenste reactie wordt opgewekt -, er zal ook consistenter toegewerkt worden naar langetermijndoelen van je organisatie. In het bijzonder kan een consequente inzet van video ervoor zorgen dat je relaties – met klanten, medewerkers en partners – sterker worden en je organisatie structureel groeit.

Een authentiek beeld van je organisatie

Naast het kwalitatieve aspect en de noodzakelijke aandacht voor resultaten, ook op de lange termijn, heeft het laten maken van professionele bedrijfsfilms als voordeel dat je hiermee een consistent en authentiek beeld schetst van je organisatie. Niet zelden heerst er bij organisaties het beeld bij dat ‘professionaliteit’ eventuele spontaniteit, ongedwongenheid of menselijkheid in de weg staat. Dat een professionele video te ‘groots’ is en de losse sfeer die mogelijk op de werkvloer heerst of karakteristiek is voor een merk, niet over zullen komen in de video.



Het tegendeel is meestal het geval: video is juist een middel waarmee je heel direct emoties en sfeer kunt weergeven. En de professionaliteit zit hem meestal niet in een bepaalde stijl of schaal van de productie, maar in de doelmatigheid en effectiviteit van het project. Natuurlijk, een professionele bedrijfsfilm zal technisch doorgaans beter in elkaar zitten, waarbij al het nodige duidelijk zichtbaar en hoorbaar is en de beelden, geluiden en muziek vaak meer indruk maken, maar professionele videopartijen kunnen door hun ervaring en kennis van het effect van video, volop inzetten op het bereiken van specifieke bedrijfsdoelen, of dit nu gaat om meer klanten of een hogere betrokkenheid.



Deze betrokkenheid – of engagement – kun je met videoinzet een extra impuls geven. De emotionele waarde van een product, dienst of merk kun je met video heel goed onderstrepen.

“Blijvende betrokkenheid laat relaties bloeien”



Maar ook het gevoel van het employer brand kan heel effectief versterkt worden. Dan kun je denken aan het creëren of aanwakkeren van gevoelens van trots bij huidige medewerkers maar ook bij het verkleinen van de ‘gap’ die er vaak is tussen de perceptie en de realiteit van een bedrijfscultuur. Sommige branches of organisaties hebben nu eenmaal een bepaald (stoffig of zakelijk) imago en met video kun je de potentiële medewerker laten zien – en bijna voelen – hoe ontspannen, informeel, of juist inspirerend en uitdagend het er daadwerkelijk aan toegaat.



Daarbij hoeven de individuele videoproductie ook niet altijd ‘groots’ te zijn, of gemaakt met de hoogste productiewaarden. Als het binnen de strategie past, kan er ook een losjes geschoten social video gemaakt worden of een korte video voor in een nieuwsbrief. Het hangt er helemaal vanaf wie de doelgroep is, wat de behoefte is, op welk moment in de klantreis of employee journey ze zich bevindt en op welk kanaal de videocontent geplaatst wordt. 


Viewer experience: meer betrokkenheid door brede zichtbaarheid

Video kan veel betekenen voor het beeld dat onder (potentiële) klanten en medewerkers bestaat van een product, merk of organisatie. De juiste videoinzet kan voor de juiste beleving zorgen, maar als je wilt dat deze merkbeleving niet van (te) korte duur is, dien je op verschillende belangrijke momenten een connectie te maken via video. 



Door het geheel aan visuele ervaringen dat een klant of medewerker met je merk kan hebben – de viewer experience – te optimaliseren met video’s die volledig beantwoorden aan de verschillende behoeftes die een kijker kan hebben, kun je een blijvende betrokkenheid creëren bij je merk of organisatie. Dan pas kunnen de relaties met klanten en medewerkers tot bloei komen, wat de voorwaarde is voor meer loyaliteit en structurele groei.

Consistente identiteit in bedrijfsvideo’s

Het besef dat je meerdere video’s nodig hebt, die inspelen op verschillende behoeftes in verschillende fases, is absoluut noodzakelijk als je meer betrokkenheid en een stevigere band wilt creëren. Maar een voorwaarde is wel dat er genoeg consistentie tussen de video’s onderling is.



Uiteraard heb je per video een (iets) ander doel of wil je net een andere boodschap communiceren, maar het basisgevoel moet steeds hetzelfde zijn. Jouw merk moet in alle video’s opnieuw herkenbaar zijn en je waarde(s) voelbaar. Zou bouw je met iedere video op dezelfde solide basis en weet de klant of medewerker wie en wat je bent. Alleen dan kan er een langdurige connectie tot stand komen.

Professionele bedrijfsfilms in de journey: de weg naar groei

Samenvattend zijn er verschillende elementen die jouw organisatie structureel groei zullen bezorgen:



Allereerst is een professionele videoinzet nodig. Niet alleen vanwege de meer kwalitatieve technische eigenschappen van de video’s maar vooral vanwege de aandacht voor de strategie die nodig is voor het bereiken van bedrijfsdoelen. Alleen als de focus niet ligt op de videoproductie zelf maar op de daadwerkelijke resultaten, kun je het maximale halen uit de geproduceerde video.



Als je daarbij ook op de lange termijn resultaten wilt behalen, is het noodzakelijk dat je keer op keer, op ieder relevant moment in de journey, inspeelt op de behoeftes van de kijker. Dat je top of mind blijft en voor alles een (emotioneel) antwoord biedt. Zo kan er blijvende betrokkenheid optreden en kun je klanten en medewerkers voor langere tijd aan je binden. En dat is de weg naar langdurige groei.

Hoe professioneel wordt jouw bedrijfsfilm?

Natuurlijk wil iedere organisatie een professionele bedrijfsfilm. Zeker als je ‘professioneel’ afzet tegen ‘amateuristisch’. Je wilt tenslotte zo goed mogelijk voor de dag komen, met het beste visuele visitekaartje.



Tegelijkertijd wil je dat de kosten beheersbaar blijven; ‘professioneel’ wordt immers vaak met ‘kostbaar’ geassocieerd. Terwijl dit in de praktijk enorm meevalt. 



Een professionele videopartij, zeker een video agency die ook alle marketingtaken op zich neemt, kan heel efficiënt werken. Ze hebben meestal een vast, beproefd werkproces, kunnen snel schakelen en vormen een minimale belasting op resources (die elders ingezet zouden kunnen worden). Daarbij kan een video met professionele productie én strategie beter (meetbare) resultaten behalen. Wat natuurlijk gunstig is voor de ROI. 



Als je tenslotte ook nog beseft dat ‘professionaliteit’ op geen enkele manier de spontaniteit of authenticiteit van een organisatie in de weg hoeft te staan – en sterker nog, dat deze aspecten juist extra goed belicht kunnen worden – is een professionele bedrijfsvideo de enige logische keuze als je vooruit wilt komen als organisatie.

Professionele bedrijfsfilm laten maken?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Vraag een offerte aan
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms 12 argumenten waarom je moet investeren in bedrijfsfilms (in 2024) Ontdek hoe video je organisatie structureel laat groeien
BLOG / Bedrijfsfilms 12 inspirerende voorbeelden van bedrijfsfilms (in 2024) De beste bedrijfsfilm voorbeelden ter inspiratie