Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Hoe lang gaat een bedrijfsfilm mee (en waarom)?

Net als een pak melk heeft een bedrijfsfilm een houdbaarheidsdatum. Gelukkig doe je er wel wat langer mee dan een paar dagen, maar zelfs als jouw boodschap nog dezelfde is en de video heel vakkundig is gemaakt, is het op een gegeven moment tijd om weer iets nieuws te produceren. Maar na hoeveel maanden, jaren heb je dan een nieuwe bedrijfsfilm nodig? Dat is niet heel precies te zeggen, maar als je kijkt naar de volgende aspecten krijg je zelf al wel een goed idee wanneer je bedrijfsfilm aan vervanging toe is.

Hoe lang gaat een bedrijfsfilm mee (en waarom)?

Een nieuwe bedrijfsfilm na 3 à 5 jaar

Goed, we zullen je niet te lang in spanning laten zitten: de houdbaarheid van een bedrijfsfilm ligt tussen de 3 en 5 jaar. Dit klinkt misschien kort, maar als je beseft wat er allemaal meespeelt, snap je goed waarom het verstandig is om na gemiddeld 4 jaar een versie, nieuwe bedrijfsfilm te maken.

Het hangt wel een beetje af van wat voor type bedrijfsfilm het is. Is het een traditionele bedrijfsfilm waarin je het bedrijf en de producten presenteert of is het in feite een branding video waarin jouw merk centraal staat? En gaat het om een live action film of een animatievideo? Dit is allemaal van invloed op de houdbaarheid.

Waarom een nieuwe bedrijfsfilm?

Waaraan zie je nu eigenlijk dat een bedrijfsfilm verouderd is? Want je gaat vast niet op onze bruine ogen af als we zeggen dat je wat nieuws nodig hebt. Hieronder wat redenen waarom je toch je bedrijfsfilm moet vervangen.

Zo zie je dat je een nieuwe bedrijfsfilm nodig hebt:

  • Techniek

Natuurlijk, we kunnen nu ook gewoon heel scherpe, strakke, vloeiende, prachtig uitgelichte films maken… helemaal niets mis mee. Maar, zeker als je het hebt over digitale video, kunnen – en zullen – dit sort technische aspecten over 5 jaar weer flink verbeterd zijn.

Een nog hogere resolutie – zoals 8K of 16K – zal gangbaar(der) worden, wat niet alleen fijn is voor meer scherpte en detail in gelijksoortige shots, maar bijvoorbeeld ook meer vrijheid geeft tijdens de montage (je kunt meer croppen met een mooier resultaat). 

Maar denk ook aan dingen als HDR, hogere contrastwaarden, maar bijvoorbeeld ook vooruitgang in belichting.

Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
  • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
  • Zo worden video's volledig uitgekeken
  • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
Video's bekijken
Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

Hier wil je als merk toch graag van profiteren, om je altijd van je beste kant te laten zien.

  • (Aan)kleding

Mogelijke veroudering zit hem niet alleen in technische aspecten; ook de kleding van acteurs of figuranten in de video en de aankleding van de video als geheel kunnen heel erg de tijd weergeven waarin de video gemaakt is. (Daarom is het ook aan te raden om – als dit in de beleving niet uitmaakt – zo veel mogelijk voor neutrale, effen kleding te kiezen.)

De grote lijnen in populaire mode- of interieurstijl kunnen redelijk lang hetzelfde blijven, maar een stijl, kleur of materiaalkeuze kan ook zomaar na 5 jaar helemaal ‘uit’ zijn. Misschien is de trend in een paar jaar wel van vrolijk en bont ineens naar strak, minimalistisch en industrieel gegaan. Daarnaast: de ene trend wordt massaler omarmd dan de andere, dus het is goed om dit in de gaten te houden.

  • Stijlen en trends

In de gebruikte stijlen kunnen ook veranderingen optreden, dit kan door ontwikkelingen in de techniek komen maar ook door veranderingen in smaak. 

Wat live action betreft waren bijvoorbeeld drone video’s 10 jaar geleden nog niet zo wijdverspreid als nu. De vele geavanceerdere en beter betaalbare drones – waarmee vloeiende en ‘epische’ shots mogelijk zijn – laat film- en videomakers anders naar stijlen kijken en (soms) andere keuzes maken.

Hoe lang gaat een bedrijfsfilm mee (en waarom)?

Maar ook in animatie veranderen de stijlen en voorkeuren voortdurend, om uiteenlopende redenen. Het is dan altijd goed om te kijken of een nieuwe stijl eventueel een (nog) betere match is voor jouw merkverhaal.

Je hoeft niet bovenop elke nieuwe trend te springen maar je wilt ook niet achter de feiten aanlopen. Als je grootste concurrenten die frisse nieuwe stijl gebruiken en jij bent nog lekker ’oud, vertrouwd’, dan is de kans groot dat je achter het net vist.

  • Innovatie (voor meer betrokkenheid)

Los van het simpelweg bijblijven als merk, kun je ook je stijl vernieuwen omdat je dit zelf gewoon tof vindt. Omdat je nu eenmaal een dynamisch merk bent dat zich graag op elk gebied vernieuwt, dus ook op de manier waarop het zichzelf presenteert. Of in ieder geval: het is niet verkeerd om dit uit te stralen naar je klanten. 

Als je laat zien dat je een ‘merk in beweging’ bent dan continu vooruitdenkt en met verrassende stijlen en concepten komt, blijf je ‘top of mind’ bij je (potentiële) klanten. En wie weet kun jij wel een eigen stijl claimen en zelf de trends zetten.

  • Nieuwe kanalen

Zelfs als je bedrijfsvideo technisch en qua aankleding nog helemaal in orde is, kan het nodig zijn om je video te vervangen; of op zijn minst aan te passen. Bijvoorbeeld omdat er nieuwe kanalen bij zijn gekomen waar je huidige video niet voor geoptimaliseerd is.

Hoe lang gaat een bedrijfsfilm mee (en waarom)?

Er zou bijvoorbeeld een andere beeldverhouding dominant kunnen zijn op het nieuwe platform; de ideale lengte van een video zou hier anders kunnen zijn, en mogelijk is er een andere aanspreekstijl gebruikelijk, voor een net iets andere doelgroep.

  • Veranderingen in het bedrijf

De (in dit lijstje) laatste reden waarom je jouw bedrijfsfilm moet vervangen is een vrij vanzelfsprekende, maar we noemen hem toch even: een verandering in je bedrijf/merk zelf.

Zijn jouw merkwaarden in de loop van de tijd (lichtelijk) veranderd of is er wat bijgekomen? Heb je een andere doelgroep gekeken, andere huisstijlkleuren, of zijn er andere elementen gewijzigd die ervoor zorgen dat je bedrijfsfilm niet echt meer overeenkomt met je merkidentiteit? Dan is het hoog tijd voor een nieuw likje verf!

Los van de puur merkgerelateerde veranderingen, kan het natuurlijk ook zo zijn dat de structuur van je bedrijf wijzigt; dat er een afdeling verdwijnt of belangrijke personeelswisselingen hebben plaatsgevonden waardoor er mensen in de video vervangen moeten worden. 

Of je nu een hele rebranding-campagne wilt voeren of een paar kleine aanpassingen moet doen, het is verstandig om een nieuwe bedrijfsfilm te (laten) maken.

Je bedrijfsfilm relevant houden? Check de houdbaarheidsdatum!

Er is op het eerste gezicht misschien weinig reden tot actie als je bedrijfsfilm nog goed presteert. Maar dit kan ook duidelijk aan het afnemen zijn. En zelfs als dit niet het geval is, dan kan het geen kwaad of de verschillende elementen van je video nog eens goed te bekijken. Misschien is er wel potentie voor (nog) betere prestaties.

Is alles nog up to date? En waar zijn je concurrenten mee bezig? Of is er misschien een gave nieuwe trend die je graag zou doorvoeren: gewoon omdat het kan en je er energie van krijgt (die je kunt overdragen op je klanten)?

Het is altijd goed om te blijven vernieuwen en je waardes en communicatiemiddelen te blijven evalueren. Zo voorkom je dat je merk ergens onaangeroerd achter in de koelkast blijft staan en blijf je ‘fris’, top of mind en relevant.

Meer weten over de houdbaarheid van een bedrijfsfilm?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Info & prijzen
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms 12 inspirerende voorbeelden van bedrijfsfilms (in 2024) De beste bedrijfsfilm voorbeelden ter inspiratie
BLOG / Bedrijfsfilms 21 tips bij het maken van een bedrijfsfilm Bouw aan je brand image