Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Hoe belangrijk is ‘creativiteit’ in een bedrijfsfilm?

Waar denk jij aan bij creativiteit; of creatieve personen? Aan latte macchiato’s en energiedrankjes? Aan jonge mensen met wilde haren die druk gebarend de meest vernieuwende ‘out there’ ideeën op elkaar loslaten? Aan opvallende kunstwerken misschien? Zoals surrealistische of in de tijd springende films die alles op zijn kop zetten, of het zichtbare hand- en vakwerk van stop motion animatiefilms? Zoiets? Maar is dit het ‘enige’ wat creativiteit is of zou moeten zijn? En zo ja, hoe belangrijk is dit aspect dan voor je bedrijfsfilm? Moet alles echt zo ‘crea-bea’, vernieuwend en opvallend zijn?

Hoe belangrijk is ‘creativiteit’ in een bedrijfsfilm?

Conversie, anyone?
Creativiteit – wat dit ook precies moge zijn – is in principe heel goed, krachtig, aantrekkelijk. Of tenminste, dat kan het zijn. Het gaat er alleen om dat alles in balans moet zijn en dat de creatieve impulsen in je bedrijfsvideo niet de boventoon gaan voeren, met als (mogelijk) gevolg dat je inhoud ondergesneeuwd raakt. Want als (bedrijfs)videomakers zit je niet op een knutselclubje en doe je ook niet mee aan een wedstrijd voor de meest waanzinnige, innovatieve video ooit.

Het gaat ook niet om je ego: jij als videomaker moet niet opvallen, het bedrijf of het product waar je de video voor maakt moet opvallen. Kortom, de zakelijke doelen moeten behaald worden. Klanten moeten kijken, klikken, kopen. Als dit kan door ze te verbazen en prikkelen met een unieke, edgy, vernieuwende video: prima! Als het beter is om het to-the-point en niet al te flashy te maken, ook goed. Als het maar werkt.

Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
  • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
  • Zo worden video's volledig uitgekeken
  • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
Video's bekijken
Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

Wat is creativiteit?
Als je zoekt naar definities van creativiteit kom je meestal uit op iets als ‘het vermogen om iets nieuws te scheppen’. Vaak door je daarbij ‘buiten de gebaande paden begeven’ en ‘niet vast te houden aan wat eerder gemaakt is’. Maar dit hoeft dus niet per se te betekenen dat het eindproduct ontzettend vooruitstrevend is.

Je kunt ook creativiteit in het proces tonen. Je kunt met creatieve oplossingen komen door kritische vragen te stellen aan de klant en naar aanleiding van de antwoorden wellicht een andere verhaallijn of vorm voor te stellen dan hij in gedachten had. De video zelf ‘mag’ dan best conventioneel zijn.

In zijn meest basale betekenis kun je creativiteit ook gewoon zien als de kunst van het creëren, van het maken. Het feit dat je bezig bent met het maken van een video – met ‘van niets iets maken’, betekent eigenlijk al dat je creatief bezig bent.

Vooroplopen met je eigen stijl
Begrijp me niet verkeerd: creativiteit – zoals we het allemaal kennen – hoeft zeker niet expres vermeden te worden. Het kan vaak heel goed zijn om naar nieuwe vormen en benaderingen te zoeken. Je wilt je publiek prikkelen met iets nieuws, iets spannends en als jij jezelf met een unieke (video)stijl in de markt zet, kan het veel betekenen voor de herkenbaarheid van je merk. Met een eigen stijl kun je je heel goed onderscheiden van je concurrenten. Dus onderzoek zeker allerlei creatieve wegen en ga ervoor… als het tenminste bij je product en boodschap past. En vooral: bij jezelf.

Maak de beste bedrijfsvideo… die bij je past!
Want dat is het allerbelangrijkste: wat voor video je ook maakt, zorg ervoor dat het bij je bedrijf past. Je kunt je wel superhip presenteren, maar als het in je bedrijf vooral om traditie gaat of je hebt een product of dienst dat een serieuze of zakelijke benadering nodig heeft – zeg, bij een uitvaartmaatschappij of farmaceutisch bedrijf – dan kan dat averechts werken.

Bedenk dus wat de kernwaarden van je bedrijf zijn, welke persoonlijkheid en sfeer er heerst op kantoor en wat je wilt uitstralen naar je klanten. En zorg dan dat de video hierbij aansluit.

En ja, soms wil je misschien een heel nieuwe weg inslaan, of kun je de boel juist goed opschudden door iets te doen dat mensen niet verwachten, met een vette knipoog bijvoorbeeld. Maar doe dit dan heel bewust en hou het authentiek. Zorg altijd dat je een duidelijk doel voor ogen hebt en niet alleen supercool en ultracreatief wilt doen. Want dan gaat het gegarandeerd mis.

Vragen over creativiteit in video?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. meer bedrijfsfilm
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms Een bedrijfsfilm als start voor je merkverhaal Hoe video een bijdrage kan leveren aan het ontdekken en uitdragen van jouw merkverhaal
BLOG / Bedrijfsfilms 12 argumenten waarom je moet investeren in bedrijfsfilms (in 2024) Ontdek hoe video je organisatie structureel laat groeien