Een bedrijfsfilm als start voor je merkverhaal
'Ik wilde zilver maar ik heb nu goud.' Wie kent deze onsterfelijke songtekstregel van André Hazes niet? Een simpel zinnetje in een lekker voetjes-van-de-vloer-nummer, maar het is niet alleen van toepassing in smartlapland.
Ook in andere situaties kun je aangenaam verrast worden en met meer thuiskomen dan je had verwacht. Zoals bij het maken van een bedrijfsfilm. Het creatieve proces dat hieraan vooraf gaat is vaak ideaal om te ontdekken wat de identiteit en kernwaarden zijn van jouw bedrijf.
‘Even een bedrijfsfilm maken’
Een bedrijfsfilm is een goed middel om als bedrijf je visitekaartje af te geven; om iedereen te laten zien (en horen) wie je bent, waar je voor staat en waarom klanten of mogelijke sollicitanten voor je zouden moeten kiezen. Daar lopen sommige bedrijven meteen tegen een probleem aan, zo merken we als we bij ze op bezoek gaan voor een eerste gesprek. De eerste vragen die we een bedrijf stellen om tot een concept voor een bedrijfsfilm te kunnen komen zijn namelijk wie ze zijn, hoe ze zich willen positioneren en natuurlijk wat voor verhaal ze willen vertellen. Dit blijkt niet altijd even duidelijk te zijn en daarom moet men vaak goed bij zichzelf te rade gaan wat het bedrijf uniek maakt. Pas als je dat helder voor ogen hebt, kun je concreet gaan nadenken over het maken van een bedrijfsfilm.
Brainstormen
Tijdens zo’n kick-off bij de ontwikkeling van een video komen bij de vraag naar de identiteit van het bedrijf vaak termen als ‘klantgericht’, ‘hoge kwaliteit’ of ‘goede service’ voorbij, maar wat betekenen die nu eigenlijk? Zo’n beetje elke organisatie zegt deze aspecten hoog in het vaandel te hebben staan, maar hoe uit zich dit in jouw bedrijf en hoe onderscheiden jullie je hierin van de concurrentie? Veel bedrijven hebben hier te weinig over nagedacht, terwijl deze informatie juist zo belangrijk is voor een goede profilering van je bedrijf… en daarmee de ontwikkeling van een bedrijfsfilm. Zo’n eerste gesprek verandert daarom vaak in een zeer productieve en creatieve brainstormsessie om erachter te komen waar de mensen en het bedrijf écht voor staan.
Je merk ontdekken met video
Die eerste gesprekken zijn natuurlijk erg belangrijk, maar eigenlijk pas als de video gemaakt is, ziet het bedrijf echt bevestigd wie ze zijn. Als je de bedrijfswaarden door je collega’s – of jezelf – met volle overtuiging hoort uitspreken en er stimulerende beelden bij ziet die jouw ideeën ook echt geloofwaardig maken, voel en wéét je het: dit zijn wij! Doordat concepten en stellingen (audio)visueel wordt gemaakt, is er ineens die klik, en dat is goed voor zowel de externe als de interne communicatie. Intern kan het helpen bij de loyaliteit, een gevoel van trots en collegialiteit. Het kan, kortom, voor nieuw élan binnen het bedrijf zorgen.
Een gouden ticket
Het zal geen verrassing zijn om te horen dat we vaak positieve, blije reacties krijgen na het maken van een bedrijfsfilm en het voltooien van het bijbehorende creatieve traject. Je hebt niet alleen – als het goed is – een geslaagde bedrijfsfilm waarmee je je merk optimaal in de markt zet, je hebt jezelf als bedrijf ook beter leren kennen. Waar je normaal gesproken een communicatiebureau voor in zou huren – maar waarvan je misschien niet eens de noodzaak inzag – is nu ‘zomaar’ als bijkomstigheid gebeurd bij het maken van een video. Alsof je een hap neemt uit een chocoladereep en ineens een gouden toegangsbewijs van Wonka’s chocoladefabriek je tegemoet glimt. Hoewel… ontdekken waar je bedrijf voor staat, geeft waarschijnlijk nog een veel beter gevoel. Ik meen het.
Onze whitepaper biedt een diepgaande kijk op onze visie en werkwijze. We delen niet alleen onze methoden, maar ook voorbeelden uit de praktijk die de effectiviteit van onze strategieën illustreren.