De rol van diversiteit in een bedrijfsfilm
Je kent vast genoeg bedrijfsvideo's waarin alleen maar jonge blanke mannen in hippe maatpakken bij de koffieautomaat staan, omringd door andere blanke mannen. Realistisch? Nee.
Een ouderwetse en eenzijdige afspiegeling van de werkvloer? Nogal! Dit is tegenwoordig allang niet meer een typische doorsnede van een bedrijf. Waarom passen we dit beeld dan niet aan in bedrijfsvideo’s? Bij Devion pleiten wij voor meer diversiteit in de bedrijfsfilm. Lees hier waarom.
Diversiteit in een bedrijfsfilm
Nederland is divers: toon dat ook
Nederland is een smeltkroes van culturen, en daar mogen we trots op zijn. Maar het thema diversiteit gaat veel verder. We hebben het ook over diversiteit op het gebied van genderverschillen, etnische afkomst, seksuele geaardheid, handicaps en mensen die niet aan het standaard schoonheidsideaal voldoen. Oftewel, alle mensen die afwijken van het ouderwetse plaatje van de succesvolle blanke zakenman. Diversiteit heeft een bewezen positief effect op de werkvloer. De bedrijfsfilm is de uitgelezen kans om hier nadruk op te vestigen toch?
Elke werknemer is uniek
Houd daarom rekening met diversiteit bij het maken van jouw bedrijfsfilm. Je wilt dat jouw bedrijf wordt gezien als progressief, open-minded, modern, sociaal betrokken en vooral niet als ouderwets en discriminerend. In een bedrijfsvideo willen mensen niet bevestigd worden door hokjes, maar ze willen zien wat de reden is dat werknemers ’s ochtends lachend door de regen fietsen, uitkijkend naar hun werkdag. Je kunt met de video tonen dat iedereen in het team zijn eigen kracht heeft en een waardevolle toevoeging is, ongeacht hun afkomst.
Recruitment video’s voor iedereen
In vele verschillende soorten video’s, en maar met name in de recruitment video, is het tonen van diversiteit een uitstekend idee. Niet alleen zet je een positief beeld neer over hoe jouw bedrijf niemand buitensluit, maar ook zorg je ervoor dat iedereen zich met jouw werknemers kan identificeren. Hoe meer mensen enthousiast worden en zichzelf kunnen inbeelden bij de koffieautomaat, met alle verschillende medewerkers bij elkaar, hoe groter de kans dat geschikte kandidaten zich zullen melden voor vacatures.
Durf een mening te hebben
Merken die een standpunt innemen worden in de 21ste eeuw meer gewaardeerd, omdat ze ergens voor durven te staan. Ze voelen zich verantwoordelijk voor de wereld en de mensen om hen heen, waarbij hun eigen werknemers natuurlijk voorop staan. En jij sluit niemand buiten toch? Je wilt dat jouw bedrijf positief wordt neergezet en daardoor trek je ook weer positieve en open-minded klanten, medewerkers en opdrachtgevers aan. Durf te laten zien hoe cool jouw bedrijf is, door alle mensen die jouw visie uitdragen in het zonnetje te zetten.
Diversiteit is niet het onderwerp, maar de norm
Nu je overtuigd bent, is alleen nog de vraag hoe ver je kunt gaan in het tonen van diversiteit. We raden aan om diversiteit niet als hoofdonderwerp van jouw bedrijfsvideo te maken. Juist door te overdrijven, wordt de boodschap ongeloofwaardig en lijkt het of je probeert aandacht te trekken in plaats van het verschil te maken. Maak van diversiteit de norm, niet de uitzondering. Zorg dat niemand zich meer hoeft af te vragen waarom juist deze werknemers zijn gekozen voor de bedrijfsvideo. Dat is toch logisch? Omdat zij het bedrijf vertegenwoordigen, net als ieder ander.