Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

De perfecte lengte van een online bedrijfsfilm

Waar sta jij in het hele grootte-verhaal? ‘Klein maar fijn’ of ’bigger and better’? En vind je überhaupt dat ‘size matters’? Je kunt deze discussie op veel gebieden voeren: porties vlees op je bord, het formaat van je smartphone- of computerscherm, of… de ideale lengte van een bedrijfsfilm. Een one-size-fits-all-oplossing is er helaas niet. Het flauwe antwoord is: ‘het hangt ervan af’. We kunnen ook zeggen ‘een bedrijfsfilm moet zo lang zijn als hij hoort te zijn.’ Het belangrijkste is: de video moet zijn doel dienen. Maar om je niet met een kluitje het riet in te sturen, hebben we hier toch wat richtlijnen onder elkaar gezet…

lengte-bedrijfsfilm

Je eerste intuïtie is waarschijnlijk dat een online bedrijfsvideo zo kort mogelijk moet zijn. Immers, online is alles snel, vluchtig en bitesize, toch? Nou… ja en nee. Ja, op social mediakanalen wordt informatie snel gescand – vaak via mobiel – en zullen korte video’s van 1 a 2 minuten goed werken. Maar lange, informatieve video’s (van ruim 5 minuten) op je bedrijfssite of YouTube kunnen ook veel kijkers trekken. En zelfs uitschieters met een lengte van een kleine 20 minuten kunnen populair zijn. Het hangt allemaal af van:

1. Je doelgroep van de bedrijfsfilm?

Wie is de (bedoelde) kijker van je bedrijfsfilm? Dat kan veel invloed hebben op het geduld dat ze kunnen opbrengen, de (dagelijkse) leefsituatie waarin ze zich bevinden, hun gebruik van devices, social media etc. Is het een tiener die bijna de hele dag online zit en van video naar video vliegt? Of is het een piloot die veel op reis is? Hebben we het over een pensioengerechtigd persoon? Een gadgetfreak, een filmstudent, een fanatiek kranten- of boekenlezer misschien? Dat kan bepalend zijn voor de filmlengte die zo iemand acceptabel of fijn vindt.

2. Oude of nieuwe klant

Wat ook meespeelt is de bekendheid van de klant met jouw product of bedrijf. Wil je met je video vooral potentiële nieuwe klanten prikkelen en bewust maken van jouw product of dienst, dan is meestal een kort en krachtige video aan te raden. Gaat het om het informeren van een bestaande klant die al redelijk loyaal is richting je merk, dan kun je je vaak wat meer tijd veroorloven. Je hoeft dan immers minder bang te zijn voor afhakers.

3. Type product of dienst

Natuurlijk wordt de lengte van de bedrijfsfilm ook bepaald door het type product dat je aanbiedt. Hoewel het in principe aan te raden is om je boodschap zo beknopt mogelijk te verkondigen (even los van de extra tijd die je uittrekt voor het verleiden en vermaken van je kijker), heb je voor het ene onderwerp duidelijk meer tijd nodig dan het andere. Bij het verkopen van medische producten zal bijvoorbeeld een uitgebreidere introductie nodig zijn dan bij het verkopen van speelgoed.

4. Kanaal / platform

De plek of het kanaal waar de video wordt ingezet is ook zeer belangrijk voor de lengte van de film. De bedrijfsfilm wil je vaak op verschillende platformen inzetten. Echter zal een websitebezoeker een video meestal langer bekijken dan de Facebookgebruiker dit doet met een video op z’n tijdlijn.

Op Instagram zijn video’s van maximaal een minuut mogelijk, dus dan ben je automatisch beperkt in je ruimte. Maar op YouTube kunnen video’s van verschillende lengtes geplaatst worden. De populairste video’s duren hier minstens twee minuten en de meest bekeken en gedeelde video’s zijn zelfs rond de vier minuten lang!
Dus houdt hier rekening mee bij het bepalen van de lengte van de video.

5. Soort bedrijfsvideo

Last but not least in de lijst van zaken die invloed hebben op de lengte van een bedrijfsvideo is het soort video. De ene bedrijfsvideo is namelijk de andere niet.

Een demonstratievideo of instructievideo is doorgaans een stuk langer dan een commercial – en dit verwacht en accepteert men ook! – terwijl kijkers het liefst naar testimonial video’s kijken van maximaal een minuut lang. Maar als je een trainingsvideo maakt, zullen de meeste kijkers bereid zijn om hier 5 of 6 minuten voor uit te trekken.
Een extreem voorbeeld zijn de TedX-lezingen, die wel 18 minuten duren, maar immens populair zijn. Dit blijkt dus een prima lengte te zijn voor een video met deze vorm.

Je merkt: de tijd die nodig is – en geaccepteerd wordt – is sterk afhankelijk van het soort video dat je maakt, en de bijbehorende verwachtingen.

Lengte van een bedrijfsfilm

Wat en wie wil je bereiken?
Concluderend kunnen we stellen dat het vooral belangrijk is om te bepalen wat je wilt communiceren in je video en wie je (waar) wilt bereiken. Heb je deze doelen vastgesteld, dan rollen daar vanzelf bovengenoemde onderdelen uit, zoals de doelgroep, het kanaal en het type video dat je moet gaan maken.

Tip: als je voor een lange(re) video kiest is het aan te raden om de belangrijkste onderwerpen al in het begin van de video te behandelen, zodat eventuele vroege afhakers toch de meest noodzakelijke info (en bijvoorbeeld Call To Action) meekrijgen. De rest van de video biedt dan verdieping voor de kijkers die graag meer willen weten.

Vragen over een bedrijfsfilm?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Of bekijk meer bedrijfsfilm
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms Wat zijn de kosten van een bedrijfsfilm? Bij ons gaat het om rendement
BLOG / Bedrijfsfilms Een bedrijfsfilm als start voor je merkverhaal Hoe video een bijdrage kan leveren aan het ontdekken en uitdragen van jouw merkverhaal