Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Checklist bij het maken van een bedrijfsfilm

Het is een no-brainer voor bedrijven: een bedrijfsfilm laten maken. Geen enkele marketinguiting is populairder online, en met video kun je alles overbrengen wat je maar wilt: de juiste informatie én het juiste gevoel…. En niet onbelangrijk: video’s blijven lang hangen in de hoofden van kijkers. Het laten maken van een bedrijfsvideo is dus vanzelfsprekend. Maar waar moet je eigenlijk aan denken? Want ook als je een professioneel video(marketing)bedrijf inhuurt, moet je zelf input leveren. Anders krijg je geen video die perfect bij je past. Wil je dat het maken van jouw video zo soepel en goed mogelijk verloopt? Denk dan alvast na over de volgende 11 punten.

Checklist bij het maken van een bedrijfsfilm

Ook een bedrijfsfilm laten maken? Vraag nu een offerte aan

11 aandachtspunten bij het laten maken van een bedrijfsfilm

Dit willen we van je weten om een geweldige bedrijfsfilm voor je te kunnen maken…

1) Wie ben je? / Wat zijn je USP’s?

Voordat je aanklopt bij een videoproductiemaatschappij is het handig om alvast goed in kaart te hebben wat jou uniek maakt. Wat voor type video je ook maakt, je moet altijd authentiek overkomen en meerwaarde bieden ten opzichte van je concurrenten. Dus bedenk goed wie je bent, wat jouw visie is, wat je unique selling points zijn, en hoe dit zich precies uit in jouw bedrijf. (Alleen ‘goede service’ of ‘altijd hoge kwaliteit’ is niet voldoende.)

2) Wat voor soort video wil je maken?

Je hebt vast niet alleen het plan om een video te maken, gewoon omdat het ‘moet’. Je hebt ongetwijfeld een zakelijke behoefte. Wil je je merk onder de aandacht brengen? Een nieuw product promoten? De highlights laten zien van een evenement? Personeel werven?

Goed om te weten, want vorm en sfeer kunnen behoorlijk verschillen afhankelijk van het type video. Dus bedenk van te voren of je een instructiefilm, reclamefilm, een branding video of een ander soort bedrijfsfilm nodig hebt. Weet je het niet precies, dan helpen wij je natuurlijk graag.

3) Wat is je doelgroep?

Als je weet wie je bent, weet je meestal ook meteen wie je doelgroep is. Toch is het handig om hier nog even apart naar te kijken. Hoe ziet je doelgroep eruit? Man, vrouw? Jong, oud? Vlot en losjes? Serieus? Wat zijn hun hobby’s, principes, levensstijl? Op welke websites en (social) kanalen zijn je klanten te vinden? Hoe beter je je doelgroep in kaart hebt, hoe effectiever je video kan worden.

4) In welke fase zit de kijker?

Stap 1 is weten wie je doelgroep is, stap 2 is weten in welke fase van de klantreis je kijkers zitten. Kent je potentiële klant je merk of product nog niet, dan zit hij in de awareness- of bewustzijn-fase en moet je hem niet lastigvallen met productdetails en feitelijke informatie. Hij moet een goed gevoel krijgen bij je merk of product, en het idee krijgen dat je in zijn leven past.

Anders is het bijvoorbeeld als de kijker al weet dat hij jouw product(soort) nodig heeft, maar een reden nodig heeft om jou op zijn shortlist te zetten. Dan zit hij in de beslissingsfase en moet je hem inhoudelijk zien te overtuigen.

Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
  • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
  • Zo worden video's volledig uitgekeken
  • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
Video's bekijken
Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

5) Wat wordt de tone of voice?

De tone of voice volgt meestal uit de voorgaande punten. Als je weet wie jij bent en wie je kijker is, weet je ook wat voor toon je moet aanslaan met je beelden, teksten en voice-over. Hoe hoog ligt het tempo (van de voice-over)? Wordt de toon zakelijk en professioneel? Casual met vooral spreektaal? Of spreek je je doelgroep het beste aan door dialect te gebruiken?

6) Live action of animatie?

Wij kunnen hierin uiteraard advies geven, maar het zou kunnen dat je zelf al een goed idee hebt wat de vorm van je bedrijfsfilm moet worden: live action of animatie. Heb je producten, collega’s, gebouwen die absoluut in beeld moeten komen, dan moet de video in ieder geval voor een deel live action worden.

Wil je iets abstracts verbeelden – zoals gedachten of een visie – of ‘onmogelijke’ details en doorsnedes van een product? Dan kun je niet om animatie heen. Uiteraard zijn er ook combinaties mogelijk; van live action, animatie, motion graphics, foto’s, en andere elementen. Je uiteindelijke keuze hangt af van het soort product, het gevoel dat je wilt overbrengen. En natuurlijk van je budget.

“Maak video een vast onderdeel van je marketingmix”


7) Waar wil je de video vertonen?

Hoe je video eruit gaat zien – en hoe hij gaat klinken – hangt ook af van de plek waar hij vertoond gaat worden. Is dit op social media, je website, tv, op een beurs, of misschien in een e-mail? Op deze verschillende plekken gelden vaak weer andere regels. Geluid is bijvoorbeeld minder belangrijk, de optimale lengte van de video kan drastisch verschillen, en het ideale montagetempo kan anders zijn. Daar hoef jij je natuurlijk niet mee bezig te houden. Jij zegt alleen waar, en wij weten hoe.

8) Videoserie of alleenstaand?

Een bedrijfsfilm laten maken is altijd goed. Maar nog beter is het als je video een vast onderdeel maakt van je marketingmix en regelmatig video’s publiceert. Creëer een consistent gevoel of concept en gebruik dit in al je video’s. Zo blijf je top-of-mind en direct herkenbaar.

Soms is het slim om een samenhangende videoserie te maken. De video’s kunnen dan over verschillende producten binnen je productrange gaan of onderdelen van een uitgebreide instructie. Zo krijgt de kijker hapklare brokken voorgeschoteld en wordt hij enthousiast naar de volgende delen. Twijfel je of een videoserie wel wat voor jou is? Wij geven graag advies.

9) Medewerkers in beeld of acteurs?

Wil je een live action video laten maken, dan kom je voor de keuze te staan of je acteurs gebruikt of medewerkers. Zijn je medewerkers ontspannen voor de camera en kunnen ze overtuigend een verhaal vertellen? Dan kan het een goed idee zijn om ze in te zetten voor je video. Zo wil je bijvoorbeeld in een ‘werken-bij video’ zo authentiek mogelijk overkomen en een realistisch beeld geven van de bedrijfscultuur. Dat kun je bijna niet om je eigen personeel heen.

In andere gevallen liggen acteurs weer meer voor de hand en komt het gebruik van medewerkers juist amateuristisch over. Wij horen graag jouw ideeën hierover en delen dan uiteraard ook onze visie.

10) Wat wordt de locatie?

Bij een animatiefilm is de locatie niet van toepassing, maar bij live action moet je hier wel degelijk over nadenken. Wil je op je kantoor of een andere eigen locatie filmen? Of misschien op een externe locatie of in een studio? En zullen het binnen- of buitenopnames worden? Natuurlijk hoef je niet alles zelf te beslissen, maar het is goed om hier alvast over na te denken.

11) Wat is je budget?

Veel van de keuzes hierboven worden (mede) bepaald door je beschikbare budget. Uiteindelijk kunnen we voor bijna ieder budget een effectieve bedrijfsfilm maken, maar het is goed om te weten wat de mogelijkheden zijn.

Klaar voor je (volgende) bedrijfsfilm?

Heb je alle 11 punten gecheckt? Mooi! Dan zullen er weinig verrassingen zijn tijdens de brainstorm of conceptfase. Met jouw input en onze vakkennis is een mooi resultaat gegarandeerd. Wij zijn er klaar voor!

Meer weten over het laten maken van een bedrijfsfilm?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Info & prijzen
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms 12 argumenten waarom je moet investeren in bedrijfsfilms (in 2024) Ontdek hoe video je organisatie structureel laat groeien
BLOG / Bedrijfsfilms 21 tips bij het maken van een bedrijfsfilm Bouw aan je brand image