KennismakenKennismaken
Whitepaper    The Devion Way

Onze whitepaper biedt een diepgaande kijk op onze visie en werkwijze. We delen niet alleen onze methoden, maar ook voorbeelden uit de praktijk die de effectiviteit van onze strategieën illustreren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Kennismaken

Ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen met video? Of wil je meer weten over onze werkwijze en prijzen? Vul het formulier in en we nemen contact met je op. Samen ontdekken we hoe we de maximale potentie van video kunnen benutten voor jullie organisatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Of je nu een vraag hebt, meer informatie wilt of benieuwd bent naar hoe we kunnen samenwerken?

Laten we samen sparren over hoe we de maximale potentie van video kunnen benutten. Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Info & prijzen

Ontdek welk type animatie het beste bij je boodschap en organisatie past. Vul hiernaast de velden in en wij informeren je over stijl, vorm en prijzen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bekijk
Ontdek

Bedrijfsfilm maken? Stel eerst de vraag: horizontaal of verticaal?


Het kantelen van de telefoon schijnt zo ongeveer de grootste ergernis te zijn die er is. Groter nog dan bumperklevers en schoonmoeders. Geen probleem, dan gaan we met zijn allen verticale bedrijfsvideo's maken! Ho ho, niet zo snel; want het heeft pas zin als de website of het kanaal zelf deze video’s ook verticaal vertoont… én als je klanten jouw video inderdaad vooral op mobiel bekijken. Dat hoeft zeker niet altijd het geval te zijn. De traditionele horizontale video is vaak nog steeds de beste keuze. Maar we zijn er nog niet, want je hebt ook nog vierkante video’s. O ja, en er zijn verschillende horizontale én verticale aspect ratio's (beeldverhoudingen). Say what?

Belangrijk beginpunt van je bedrijfsfilm: wat wordt de beeldverhouding?


Tegenwoordig is er een wildgroei aan aspect ratio’s (beeldverhoudingen). Er is het traditionele breedbeeld (16:9), maar ook het verticale 9:16, het naar vierkant neigende 4:5 en het volledig vierkante 1:1, dat op verschillende social media gebruikt wordt. Daarnaast kun je nog gaan voor het ‘ouderwetse’ 4:3 (van klassieke speelfilms en foto’s) of het brede cinemascope (1:2.35 of 1:2.4), bekend van ‘epische’ blockbusters. Ben je er nog?

Juiste beeldverhouding = meer succes voor je video

Rustig, geen stress. Concentreren op horizontaal, verticaal of vierkant is het belangrijkste. Bovendien kan een professioneel videomarketingbureau je altijd verder helpen met het maken van de beste keuze, en de fijnere aspecten van de techniek voor zijn rekening nemen.

Het gaat erom dat je je niet achteraf laat verrassen, doordat je per ongeluk geen optimale beeldverhouding hebt gekozen. De beeldverhouding lijkt namelijk bijzaak maar kan veel invloed hebben op de beleving van de kijker. Zowel puur artistiek – wat werkt visueel het beste voor jouw boodschap? – als praktisch gezien – in welke richting worden de video’s bekeken? – kan de gekozen beeldverhouding de prestaties/het succes van je video beïnvloeden.

Wat wil je vertellen en waar zijn je klanten?

De eerste vragen die je jezelf moet stellen zijn: ‘Wat wil ik vertellen?’ en ‘Wie wil ik bereiken?’ Of eigenlijk: ‘Waar zitten mijn klanten?’ Van daaruit kun je verder werken met het ontwikkelen van je video voor jouw optimale beeldverhouding.

Stel dat je een nieuw product hebt – zeg, een nieuw soort sporthorloge – waar mensen nog niet actief naar op zoek gaan. Dan wil je mensen prikkelen. Je wilt ze bewust maken van jouw aanwezigheid en de toegevoegde waarde van jouw product. Je wilt ze laten voelen wat jouw product in hun levens kan betekenen.

Met andere woorden: je (potentiële) klanten zitten in de awareness- of pre-awareness-fase en komen niet vanzelf naar jouw homepage of webshop. Social media is dan waarschijnlijk een goede plek om ze te confronteren met jouw product. In dat geval is het maken van een verticale of vierkante video een verstandige keuze, met name als je doelgroep grotendeels mobiel actief is en je op Instagram of Facebook op wilt vallen. Op deze social media zijn deze beeldverhoudingen namelijk de standaard.

Als echter uit jouw doelgroepanalyse blijkt dat je potentiële klanten vooral op YouTube zitten of veel content op hun desktop of (smart) televisies bekijken, dan ligt breedbeeld (iets) meer voor de hand. Hetzelfde geldt voor video’s die in presentaties of beurzen worden vertoond. Al kun je hier in principe alle kanten op, zolang je maar het juiste display gebruikt.

“De kijker moet alleen maar oog hebben voor jou”


Neem het hele scherm van de kijker in beslag

Belangrijk is dat je bewust bezig bent met de manier waarop je doelgroep video’s bekijkt. Schotel je ze een video voor waarvoor ze hun mobiel moeten draaien om hem goed te kunnen bekijken, of een waarbij ze voortdurend zwarte balken naast of onder- en boven de video zien, dan loop je de kans veel kijkers – en klanten – te verliezen. Het doel is om met jouw video een zo’n groot mogelijk deel van het scherm van de kijker in beslag te nemen. Zodat ze alleen maar oog hebben voor jou.

Maak beeldverhouding onderdeel van je videoconcept

Om deze reden(en) is het zaak dat je al voordat je het videoconcept gaat ontwikkelen duidelijk de keuze maakt voor een beeldverhouding. Ja, je kunt voor safe gaan en een vierkante video ontwikkelen om deze later bij te snijden naar verticaal of horizontaal, maar dan heb je vleesch noch visch. Behalve als je echt een vierkante video nodig hebt natuurlijk.

Waarom het zo belangrijk is om als eerste de verhouding vast te stellen? Simpel, omdat niet alle ideeën, verhalen en te filmen onderwerpen evengoed tot hun recht komen in zowel verticale als horizontale video’s. Wil je visueel overdonderen, emotioneel aankomen, en simpelweg een prettige kijkervaring geven, dan moet je het beste halen uit jouw gekozen beeldverhouding.

Verticale video: anders kijken is jouw kans

Zijwaartse camerabewegingen zijn heel gebruikelijk in horizontale video’s maar in verticale video’s
zijn ze veel te onrustig; tenzij ze heel langzaam zijn. Verder is het lastig om veel mensen of objecten in één shot te tonen.

Lange objecten, zoals hoge gebouwen en bomen, doen het wel weer heel goed, net als lage camerastandpunten. Ook het filmen van (enkele) mensen, gezichten – dicht op de huid – kan heel goed in een verticale video. Ideaal dus als je een intiem, menselijk verhaal wilt vertellen. Of als je iets als cosmetica of een sierraad wilt aanprijzen.

“Een kwalitatieve verticale video is dé kans om je te onderscheiden”


Maar ook als je wél een product of idee hebt waarvoor verticale video niet ideaal lijkt, zijn er creatieve oplossingen. Je moet alleen even net iets anders denken en kijken. Deel het beeld anders op bijvoorbeeld, en laat de beweging vooral in de scène zelf plaatsvinden. Loop je toch vast? Een professionele videomaker kan je verder helpen.

Het grote voordeel van verticale bedrijfsvideo’s? Relatief weinig bedrijven houden zich hiermee bezig dus er zijn veel mogelijkheden om je te onderscheiden met creatieve en kwalitatieve video’s.

Horizontaal: nog steeds indrukwekkend

Waar aan verticale video’s bij veel mensen nog een amateuristische sfeer van kattenfilmpjes, modemeisjes en nerveuze straatopnames kleeft – waardoor je de kijker natuurlijk wel positief kunt verrassen – verwachten kijkers bij een horizontale film al meteen meer kwaliteit. Het type video waar je even de tijd voor neemt. Als je die kijker tenminste vanaf het begin weet te grijpen met prikkelende beelden. En dat kan nog steeds ontzettend goed.

Dynamiek, met (zijwaartse) bewegingen is geen probleem, net als mooie overzichtsshots van landschappen of groepen mensen. Op het juiste platform en scherm is horizontaal nog steeds relevant. Vele productvideo’s, instructievideo’s, aftermovies, recruitment video’s, en nog vele ander soorten bedrijfsfilms kunnen kunnen hiermee optimaal verteld worden. En wil je het helemaal episch maken, dan kun je zelfs voor nog breder gaan dan 16:9. Bijvoorbeeld voor een verhouding van 1 tot 2.4, voor die extra ‘epische’ bioscoopbeleving. Als je tenminste een passend visueel verhaal te vertellen hebt.

Vierkant?

Soms is het lastig om te bepalen welke verhouding je nu precies nodig hebt. Ja, kijken je kijkers en klanten vooral naar hun desktops en televisies, dan ga je gewoon voor breedbeeld. Maar is je doelgroep vooral mobiel actief en wil je je niet focussen op één platform, dan zijn er veel keuzes. Met al die verschillende voorkeuren op social, is vierkant de veiligste keuze. Dan neem je in alle gevallen bovengemiddeld veel schermruimte in beslag. Je kunt dan – voor sommige platforms – zelfs nog je (bestaande) breedbeeldvideo’s op een creatieve manier inzetten, door ze in een vierkant frame te integreren en de zwarte balken te gebruiken voor extra informatie.

Denk horizontaal of verticaal en vertel het beste verhaal

Laat je vooral niet gek maken. Maar laat je ook niet verrassen. Bepaal vóór het maken van je video of je kijkers horizontaal of verticaal kijken, stel vast wat je wilt vertellen, en gebruik de gekozen beeldverhouding in je voordeel.

Het doel? Een aantrekkelijke video maken die elke millimeter van het frame en scherm van de kijker benut. Een video die het beste verhaal vertelt, op de beste manier.

Op zoek naar een videomarketingexpert?

Download whitepaperDownload whitepaper
BackgroundBall
BackgroundBall