Bedrijfsfilm en inspiratie
‘Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.’ Een gevleugelde uitdrukking van de bekende motivational speaker Simon Sinek.
Wat je verder ook van Sinek en zijn argumentatietechnieken mag denken, de beste man heeft een punt. Het is ook de reden dat een echt goede bedrijfsfilm niet een opsomming is van activiteiten of de kenmerken van producten, maar zich richt op de visie van het bedrijf. Alleen een bedrijf dat goed over weet te brengen waarom het doet wat het doet en – vooral ook – waarom dit interessant is voor de klant, produceert loyale klanten.
Een bedrijfsfilm om te inspireren
Een belangrijk speerpunt van Sinek is dat klanten zich niet laten verleiden door wat een product allemaal kan of wat een bedrijf doet. Ze willen wél graag weten wat de bestaansreden is van een bedrijf. Wat jouw essentie en – als het even kan – jouw droom is. Is dit een verhaal dat inspireert of waar de klant of potentiële werknemer zich in kan vinden, dan is het halve werk al gedaan.
Dus bedenk voordat je een bedrijfsfilm gaat maken goed wie je bent; of eigenlijk waaróm je bent. Waarom je ooit je bedrijf bent begonnen dus. Waarom ben jij koffie, computers, verre reizen, webdesign of transportservices gaan aanbieden? Hoe is dit idee ontstaan? Welke visie had jij en heb je hopelijk nog steeds? Wat is jouw plek in de markt en op wat voor manier wil je het verschil maken? Wat wil jij graag bieden aan klanten en werknemers? Wat wil je zijn?
Inspireer klanten en sollicitanten met een bedrijfsfilm
Klanten willen graag wat kunnen met jouw verhaal dus zorg dat je er een hebt. Je kunt nog zulke goede producten hebben, als er niets waardevols of inspirerends achter zit, zullen consumenten of mogelijke sollicitanten geen actie ondernemen.
Als werknemer wil je bij een bedrijf werken dat bij je past, met een visie die je kunt omarmen en een (bedrijfs)cultuur waar je graag deel van uitmaakt. Dit betekent ook vaak automatisch dat een werknemer trots zal zijn op, en vertrouwen zal hebben in, de producten die het bedrijf aanbiedt. Of, als het om klanten gaat, dat ze sneller tot aankoop overgaan.
Maak een connectie
De eerste regel van Fight Club is: je praat niet over Fight Club. Hetzelfde zou je kunnen denken als je marketing aan het bedrijven bent: je hoort niet over jezelf te praten. Het gaat tenslotte om de klant; die is koning. Toch? Op zich een goede gedachte, maar uiteindelijk is het een soort sweet spot die je moet vinden: de verbinding tussen klant en bedrijf. Wat is hetgeen dat jullie kan verbinden? Wat doe of vind jij dat de klant ook belangrijk vindt? Als je die common ground vindt: een gebied waar zowel jij als de klant zich toe aangetrokken voelt, heb je een ijzersterke connectie gemaakt, waar je op de lange termijn van profiteert. Uiteindelijk moet het gewoon goed voelen.
Gevoel en menselijkheid
Een van de de meest waardevolle observaties van Simon Sinek is toch wel dat mensen uiteindelijk beslissingen nemen vanuit hun gevoel. Klanten zullen niet snel een product kopen alleen maar omdat het geweldige eigenschappen en mogelijkheden heeft, als ze niet ook een goed beeld hebben bij het bedrijf of merk achter het product. Dus zorg ervoor dat je als een mensenbedrijf overkomt. Als toegankelijk en transparant, met een aantrekkelijke visie. Authentiek ook vooral. Doe je dat goed, dan win je veel klanten, zelfs als je niet het beste product in de markt hebt. Focus in je bedrijfsfilm dus op dingen als de cultuur, sfeer, collegialiteit en de belangrijkste uitgangspunten of thema’s binnen je bedrijf.
Zo’n film kan dan verschillende vorm aannemen: testimonials van werknemers, een sfeervolle aftermovie van een bedrijfsfeest of een belangrijk thema-event (bijvoorbeeld in verband met duurzaamheid), een inhoudelijk interview met een CEO over de bedrijfshistorie, een voorbeeld van een typische dag op kantoor… je kunt heel veel kanten op. Humor en nostalgie werken hierbij trouwens vaak goed.
I feel good!
Waarom denk je dat mensen in de rij staan als er nieuwe Tesla besteld kan worden? Omdat het geweldige auto’s zijn? Misschien. Maar vooral omdat het merk een onweerstaanbaar aura om zich heen heeft hangen. Een soort coolheid, een visie van duurzaamheid gecombineerd met sportiviteit en exclusiviteit. Maar ook een aantrekkelijke tegendraadsheid, wat ook veel te maken heeft met de persoon van oprichter Musk. Het voelt goed voor kopers als ze zich met deze waarden kunnen associëren.
En Nespresso? Is dat de beste koffie ter wereld of gewoon een heel slim in de markt gezet product, met een stijlvolle uitstraling, en een grote focus op de gebruiksvriendelijkheid van het product. Dit is wat de gebruiker nodig heeft in zijn leven. Cups en een minimalistisch apparaat waarmee je in tien seconden een fijn kopje koffie zet.
Nog een voorbeeld: webshop Coolblue is enorm succesvol, maar verkopen ze allemaal fantastische, top-of-the-line producten? Of producten die altijd voordelig geprijsd zijn? Neu, niet echt. Maar de vriendelijke benadering van hun klanten, de excellente service en retourvoorwaarden, en de humor die ze in hun communicatie gebruiken, ook in vacatureteksten. Dat maakt het bedrijf heel toegankelijk en aantrekkelijk, voor zowel klanten als sollicitanten.
En waarom kopen – of kochten – hele volksstammen bijna alleen Calvé pindakaas? Omdat het de beste pindakaas ooit is? Neu… in vergelijkende (smaak)onderzoeken komen ze meestal ergens in het midden uit. Maar het zijn die commercials… het is die sfeer die het bedrijf altijd uitstraalde. Dat nostalgische, de sympathieke humor, die opgroeiende kinderen die pindakaas eten om sterk te worden. ‘Wie is er niet groot mee geworden?’
Deze producten en diensten voelen gewoon goed. Wat maakt dat een klant bereid is een relatie aan te gaan met je merk.
Wat heeft de klant nodig (in zijn leven)?
Visie is goed, een droom is mooi, maar als het totaal niet strookt met de behoeftes van de klant, heb je nog niets. Maar de kans is groot dat je een idee hebt dat een verschil kan maken, een idee waarvan een klant op het puntje van zijn stoel gaat zitten. De kunst zit hem in het goed formuleren hiervan.
Dus pak dat eerste bierviltje er weer bij waarop je ooit je droom voor je bedrijf hebt geschreven, of het gat in de markt dat je op wilde gaan vullen. En bedenk hoe je dit zoveel mogelijk naar de belevingswereld van klant kan vertalen.
Steve Jobs kwam eind jaren negentig tot de conclusie dat de technologie van zijn producten niet het uitgangspunt moet zijn voor de marketing van Apple. Je moet, zo zag hij in, beginnen bij de klantervaring en dan terugwerken naar die geweldige technologie die dit alles mogelijk maakt. En niet andersom. Welke gemakken zijn heel aantrekkelijk voor de mens? Of: op welke manier kunnen jouw producten een essentieel onderdeel uitmaken van de levensstijl van consumenten?
Laat alles samenkomen in jouw bedrijfsfilms: het waarom van jouw bedrijf, de behoefte van de klant waarop in wordt gespeeld, en tenslotte de manier waarop je dit doet. Dat is, alles bij elkaar, een onweerstaanbaar pakket voor de klant.