De bedrijfsfilm van 10 a 20 jaar geleden is niet meer te vergelijken met die van vandaag de dag. Tenminste, dat zou het niet moeten zijn . Maar wat is er anders?
Een bedrijfsfilm uit de vorige eeuw vertelde voornamelijk het “wat doen wij” van het bedrijf. Als kijker kreeg je feitelijk te zien wat het bedrijf deed. Niets meer, niets minder. Een bedrijfsfilm van tegenwoordig gaat in op de “waarom” van het bedrijf. Waarom doen we wat we doen? Een boodschap die inspeelt op de emotie van de kijker. Het geeft de kijker een wauw-gevoel.
Waar 20 jaar gelden de bedrijfsfilm vaak werd ingezet op de beurs, is dat nu alleen nog maar online. Sterker nog, dezelfde video die toen op de beurs werd ingezet kreeg later ook een plekje op de website (de bedrijven die dan al een eigen website hadden). Nu is de video die op de website wordt gezet een andere video dan die via Facebook wordt verspreidt.
“We gaan maar één keer een dure bedrijfsfilm laten maken, dus we moeten zo veel mogelijk vertellen”. Dat was voorheen de gedachte. Anno 2016 is de spanningsboog van de gemiddelde kijker niet langer dan een langsrijdende Max verstappen. En doordat het produceren van videocontent goedkoper is geworden, is het inzetten van meerdere (korte) video’s vandaag de dag eerder regel dan uitzondering.