Bel ons op036-2022165
Info & prijzen
Videomarketing blogWaar we dagelijks mee bezig zijn

Bedrijfsfilm: animatie of live action? Wanneer kies je wat?

Kiezen voor een bedrijfsfilm als marketingmiddel is tegenwoordig niet bijzonder meer; bijna elk merk zal vroeg of laat een video over zijn bedrijf laten maken. Daarom is het belangrijk om je te onderscheiden door de video zo authentiek en – als het even kan – uniek mogelijk te maken. Dat kun je doen met krachtige inhoud en een boodschap en sfeer die helemaal bij je past, maar ook door de juiste vorm te kiezen. Want ga jij ‘gewoon’ voor een live action video? Of is animatie misschien een interessante optie?

Bedrijfsfilm: animatie of live action? Wanneer kies je wat?

Branding video of traditionele bedrijfsfilm?

Bedrijven die een bedrijfsfilm willen laten maken, bedoelen daarmee vaak een ‘branding video’, waarin vooral het merk en de merkidentiteit centraal staan. Maar het komt ook voor dat organisaties een meer traditionele bedrijfsfilm verlangen. Dit is feitelijk een kijkje achter de schermen, met bijvoorbeeld een rondleiding op kantoor of in de fabriek, medewerkers in beeld, een uitleg over het product en productieproces, en informatie over de missie en waardes van het bedrijf.

Natuurlijk wil je met dit soort bedrijfsfilm ook je bedrijf promoten maar het is wat meer ‘hands on’ en inzichtelijk dan een branding video.

In deze blog richten we ons vooral op de klassieke bedrijfsfilm en vertellen we je wat de voordelen zijn van live action én animatie.

Waarom (ook) animatie gebruiken voor je bedrijfsfilm?

Als je een letterlijk kijkje achter de schermen wilt geven, ligt het gebruiken van live action voor de hand. Maar in de volgende situaties kan je ook aan animatie denken:

  • Dynamischer maken / humor toevoegen

  • We snappen het: je wilt een zo authentiek mogelijk beeld geven van je bedrijf, zonder al te veel toeters en bellen. Maar je kunt deze sfeer heel goed behouden en tóch je video iets levendiger maken met behulp van animatie.

    Je kunt onder andere scène-overgangen animeren voor wat meer levendigheid en dynamiek, bijvoorbeeld bij het wisselen tussen locaties of sprongetjes in de tijd.

    En zeker als je een digitaal product hebt, of een product of dienst met een speels karakter is animatie iets om te overwegen.



  • Structuur organisatie duidelijk maken

  • Als je wat over je bedrijf wilt laten zien is het misschien genoeg om gewoon een camera te richten op je bedrijf, de werkzaamheden of je medewerkers. Maar zodra je onderwerp maar een tikkeltje abstracter wordt, heb je veel aan animatie.

    
Als je bijvoorbeeld graag de bedrijfsstructuur deelt met je kijkers en wilt laten zien hoe de verschillende afdelingen samenhangen, dan is het wel zo aantrekkelijk – én effectief – om hiervan een animatie te maken. Dan komt alles duidelijk in beeld en kun je bovendien elementen na elkaar laten verschijnen, precies op het moment dat ze besproken worden in de video.

    Succesvol starten met video? Gratis 3-delige masterclass over videomarketing voor jouw organisatie
    • Hoe maak je een goede video voor je organisatie?
    • Zo worden video's volledig uitgekeken
    • Welk type video gebruik je bij welke communicatie?
    Video's bekijken
    Hoe maak je een goede video voor je organisatie? 10 minuten
    Zo worden video's volledig uitgekeken 5 minuten
    Welk type video gebruik je bij welke communicatie? 5 minuten
    Gratis 3-delige videoserieVul onderstaande velden in en ontvang de video's in je mailbox

    Ook als je wilt uitleggen hoe een project in elkaar zit, is een kort en krachtige animatie veel effectiever dan iemand die dit in een monoloog vertelt.

  • Binnenkant van een machine of apparaat tonen

  • Terwijl je je potentiële klant of stakeholder een rondleiding geeft, kan het zijn dat je iets meer van de werking van een machine of apparaat wilt tonen die je gebruikt bij het productieproces. Dat is niet altijd (voldoende) mogelijk met live action. 



    Met animatie kun je alles wat in een machine verborgen zit, of te klein is om met een camera vast te leggen, haarfijn visualiseren.

    



  • Uitleg bij een (abstract) product, dienst of proces

  • Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor producten. Al is een bedrijfsfilm geen productvideo, je product is natuurlijk wel een essentieel onderdeel van je bedrijf. En het kan zijn dat je niet alleen het eindproduct wilt laten zien, maar ook wat zich binnenin het product afspeelt.

    Helemaal als je een dienst hebt, of een digitaal of abstract product, is animatie een ideaal hulpmiddel.

    Daarnaast kun je met animatie ook heel goed een (productie)proces in beeld brengen.

  • Chronologie of tijdslijn tonen

  • 

In een bedrijfsfilm komt het wel eens voor dat je kort wat wilt vertellen over de geschiedenis van je bedrijf. Of misschien wil je wel een blik in de toekomst werpen en vertellen wat er op de agenda staat.

    Dit kun je aantrekkelijk in beeld brengen met animatie.

  • Intro/outro, logo-animatie, tussentitels lower thirds

  • Meestal ontkom je niet aan een minimale vorm van animatie, gewoon omdat de kijker anders niet goed weet waarnaar – of naar wie – hij kijkt.

    Zo kunnen tussentitels de hoofdstukjes inleiden in de video en zijn ‘lower thirds’ onmisbaar zijn als je de kijker duidelijk wilt maken wie al die pratende mensen in beeld precies zijn.

    Verder kun je nog denken aan een intro (of outro) met de naam en het logo van je bedrijf hierin verwerkt. Een logo-animatie kan de herkenbaarheid van je merk vergroten en betrekt de kijker beter bij de video.

    Live action voor je bedrijfsfilm


    Ja, je ontkomt meestal niet aan een klein beetje animatie, maar los daarvan kun je het in de volgende situaties beter bij live action houden:

  • Een ‘real life’ ontmoeting met je personeel

  • In theorie kun je je bedrijfsfilm animeren, of bijvoorbeeld kiezen voor poppen die de plaats van je personeel innemen – zoals Dropbox doet in zijn recruitmentvideo – maar als je de kijker zo dicht mogelijk bij deze mensen wilt brengen, is het fijn als hij of zij ze recht in de ogen kan aankijken. En dat betekent: live action.

  • Een rondleiding in het bedrijf ervaren

  • Ook als je de kijker – min of meer – een rondleiding in het bedrijf wilt geven en hem of haar van dichtbij laten zien hoe het er in jouw bedrijf aan toegaat, kan dat alleen met live action. 


  • ‘Serieus’ product

  • Niet elk product leent zich voor speelse geanimeerde toevoegingen. Bij financiële producten, diensten of producten in health care, verzekeringen, of bijvoorbeeld in de uitvaartbranche is het niet altijd passend of nodig om de ervaring ‘op te leuken’. Dan is het meestal beter om de sfeer neutraal te houden.

    Bedrijfsfilm: animatie of live action? Wanneer kies je wat? Gebouwen

  • Concreet, makkelijk te begrijpen product

  • Heb je een product dat behoorlijk rechttoe rechtaan is, dan volstaat het om gewoon live action opnames te maken, zonder van alles van binnenuit te laten zien.

    Bedrijfsfilm voor branding: wel of geen animatie?

    Denk je aan ‘bedrijfsfilm’ maar bedoel je eigenlijk ‘branding video’? Dan wordt het – misschien – een heel ander verhaal.

    Omdat het in een branding video vooral gaat om de krachtige positionering van je merk, zijn zaken als sfeer, merkwaarden en de levensstijl en behoeftes van de kijker extra belangrijk. En bij het goed naar voren laten komen van deze elementen kan animatie juist erg effectief zijn.

    Alsnog kunnen live action shots van medewerkers welkom zijn, maar het hoeft niet. Een branding video kan heel makkelijk volledig geanimeerd zijn.

    Animatie of live action voor je bedrijfsfilm: altijd uniek

    Het punt is: bedenk goed wat je wilt bereiken met je video en bepaal vervolgens welke vorm daarvoor het meest geschikt is.

    Het is niet zo dat de ene vorm per definitie beter of effectiever is. Het hangt helemaal van de situatie af.

    En live action betekent ook niet direct dat je video minder creatief wordt. Je kunt nog genoeg uitpakken met bijvoorbeeld (verschillende) cameravoeringen, -shots en -standpunten, montage en muziek.

    En dan hebben we het nog niet eens gehad over zaken als het videoconcept, de opbouw van je verhaal, humor en emoties.

    Waar je ook voor kiest, je kunt altijd opvallen.

    Heb je vragen over bedrijfsfilms met live action of animatie?

    036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Info & prijzen
    Gerelateerde berichten meer blog
    BLOG / Bedrijfsfilms 10 argumenten waarom je moet investeren in een bedrijfsfilm Trigger de bezoeker
    BLOG / Animatievideo's 10 redenen om te investeren in een animatievideo Wil je je doelgroep optimaal bereiken? Overweeg animatie!