Een bedrijfsfilm laten maken een goed idee? Zover was je al. Maar wat is voor jou nu het juiste project op dit moment? Wat zijn de mogelijkheden en wat is een slimme aanpak voor jouw branche? We hebben helaas geen one-size-fits-all oplossing, maar dat kan ook niet. Je moet wel opvallen tenslotte. Maar misschien kunnen we je verder helpen met wat technieken en tactieken voor het maken van je volgende bedrijfsfilm.
Wil je je bedrijf of merk optimaal voor het voetlicht brengen en wat anders doen dan je concurrenten? Lees dan de tips hieronder.
1) Originele camerahoeken, -standpunten en zooms
Verras je kijkers door eens wat anders te doen dan gebruikelijk. Start bijvoorbeeld met een extreem ingezoomd shot, dat prikkelt maar waarbij je niet meteen ziet wat het is. Om vervolgens uit te zoomen en je product te onthullen. Of je filmt vanuit een kofferbak of het perspectief van een insect. Film eens een achterhoofd, een halve boom, wat dan ook… zolang je de kijker maar op het puntje van zijn stoel krijgt. Om daarna snel to the point te komen…
2) Geef je bedrijf een gezicht met een kijkje in de keuken
Bedrijven en merken blijven al te vaak op afstand van de consument. Overbrug deze afstand door je bedrijf een gezicht te geven. Leid de kijker rond op kantoor of in je fabriek. Laat hem zien hoe jouw product gemaakt wordt, wie er allemaal aan meewerkt en wat er bij komt kijken. Laat je eigen medewerkers zien en spreken in je video. Zo kan de kijker een menselijk beeld krijgen van je merk en er een band mee vormen.
Een van de eerste stappen bij het laten maken van een bedrijfsfilm, is het vaststellen van je USP’s. Je wilt namelijk een authentieke boodschap communiceren in je video en daarvoor moet je goed weten wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Alleen dan kun je je optimaal onderscheiden van je concurrenten.
In de praktijk komen bedrijven er vaak achter dat de ooit opgestelde USP’s scherper kunnen, of niet meer passen bij de huidige merkidentiteit. Misschien wil je wel een andere kant op met je merk, of een andere doelgroep bereiken. Een branding video is een ideaal middel om je merk goed (of opnieuw) in de markt te zetten. Met gevoel, overtuiging, en beelden die bijblijven.
4) Maak een ultrakorte video (voor social)
Bij een product- of bedrijfsvideo denk je al gauw aan een video van toch wel een minuut of één, twee; met begin, midden, eind, een zorgvuldig opgebouwd argument, een mooi script dat de kijker mee op reis neemt… Maar het hoeft allemaal niet zo lang. Wat dacht je van een video van 15, 10, of misschien wel 5 seconden?
Een (ultra)korte video heeft veel voordelen. Je wordt gedwongen je op de essentie van je boodschap, merk of product te richten. Er kan (bijna) niet weggeklikt of weggekeken worden. Je kunt de video op vrijwel elke willekeurige plek publiceren. Het is (meestal) goedkoper. De korte lengte nodigt uit tot het maken van iets creatiefs, pakkends en prikkelends.
5) Maak een videoserie
Wil je een bedrijfsfilm maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil je van alles uitleggen over een product of dienst maar is het te veel om in één video te stoppen? Is er misschien een project of traject waarin je de kijker mee zou willen nemen?
Denk dan eens aan een videoserie. Daarmee kun je bitesize video’s maken die vaker af worden gekeken en enthousiast maken naar het volgende (of vorige) deel. Je merk blijft langer in de hoofden van je kijkers zitten, die een band krijgen met jouw merk en continu geprikkeld worden. Met een videoserie komt er regelmatig nieuwe, verse content, die steeds opnieuw gedeeld kan worden. Bovendien worden hierbij ook de ‘oude’ video’s langer en vaker bekeken, door hun connectie met de nieuwere delen.
6) Gebruik motion graphics
De tekst in een bedrijfsvideo kan puur functioneel zijn en gewoon de noodzakelijke informatie verkondigen, maar je kunt van de tekst ook een geïntegreerd visueel element maken. Bijvoorbeeld door tekst te laten stuiteren, draaien, uit elkaar te laten vallen, het beeld in te laten vliegen… wat er ook maar interessant is. Ideaal als het product van de video bijvoorbeeld met muziek, reizen sport of voertuigen te maken heeft. Daarnaast kun je de tekst nog extra kracht bijzetten met subtiele illustraties en animaties.
7) Toon je creativiteit met stop motion of comic book-animatie
Animatie is dé videovorm om creatief mee uit de hoek te komen. Je trekt er meteen de aandacht mee; helemaal als je net even wat anders doet dan de rest.
Denk eens aan een animatievorm als stop motion, bijvoorbeeld met behulp van poppen, kleifiguren, lego, foto’s of kartonnen cutouts. Maar je kunt ook inspiratie halen uit de steeds populairdere comic book-stijl, die veel kijkers trok in ‘Spider-Man: Into the Spider Verse’. Gebruik bijvoorbeeld de typische split screen stripboek-kaders, tekstballonnen, of ‘Ben-Day’-stippen, die zo karakteristiek zijn voor de schilderijen van Roy Lichtenstein.
Deze stijl werkt weliswaar niet voor ieder product of iedere doelgroep, maar als het bij je merk past, kun je er veel opgestoken duimpjes mee krijgen.
8) Onderstreep je huisstijlkleuren met monochrome video
Een van de videotrends van 2020 is het gebruik van een monochrome kleurstelling. Dit is niet alleen origineel, maar ook erg handig om je huisstijlkleur even goed in te laten zinken bij de kijker. Heb jij groen in je logo, zorg dan ook dat deze kleur (bijna) overal terugkomt. Dit mogen best verschillende soorten groen zijn, als de primaire kleur maar duidelijk jouw huisstijlkleur is. Dit kun je zowel in animatie als in live action video’s doen. In het laatste geval let je dan bijvoorbeeld op de kleur van sets, omgevingen, kleding, ‘props’, en kun je in de montage nog (subtiele) kleurcorrectie toepassen om de gewenste kleurbeleving te krijgen.
9) Mix vormen en stijlen
Normaal gesproken maak je een keuze voor animatie of live action. Maar waarom kiezen als je ook stijlen kunt mixen? Zo kun je prima live action beelden krachtiger maken met (subtiele) animaties. Zo kun je snelheid- of bewegingslijnen in je live action video plaatsen, of iets als straling en gedachtes uitbeelden. Dit is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook functioneel, omdat je zaken kunt tonen die normaal gesproken onzichtbaar zijn.
Dit waren zomaar wat suggesties voor een pakkende, creatieve, onderscheidende bedrijfsvideo. Handig om onder elkaar te zetten, te laten marineren in je hoofd, over te sparren op kantoor, én om tijdens de brainstormsessie met een videomarketingbedrijf op tafel te leggen. Een slim begin… met een ongetwijfeld verrassend einde. We zijn benieuwd!