Info & prijzen

21 tips bij het maken van een bedrijfsfilm

21 tips

Je kunt echt niet meer zonder een bedrijfsfilm of corporate video bij de promotie van je merk of producten. Video is een essentieel onderdeel binnen je marketingstrategie. Eén enkele bedrijfsfilm laten maken is dan ook niet genoeg: je hebt een complete videostrategie en voortdurende output van video’s nodig. Zo bouw je optimaal aan je brand image, krijg je meer views en shares, en kun je alle inhoud en emotie overbrengen die je wilt….

De beste tips bij het laten maken van een bedrijfsfilm

1) Bepaal je identiteit: wie ben je en hoe moet je overkomen?

Eerst even back to basics. Want wie ben je nou eigenlijk? Het klinkt heel filosofisch maar het valt best mee. Bedenk gewoon waarom en met welke insteek je ooit begonnen bent. Wat stond er op dat eerste bierviltje? Op wat voor manier ben jij uniek en welke behoefte vervul je bij de klant? Wat is jouw stijl, je karakter? Heb je dat allemaal? Top! Want dat is precies wat terug moet komen in iedere bedrijfsfilm. 


2) Ken je doelgroep
Je eigen identiteit is essentieel voor het kiezen van de juiste videostijl en tone of voice maar minstens zo belangrijk is je doelgroep. Als het goed is match jij al optimaal met je (beoogde) publiek, maar soms gaat het om hele kleine dingen of wil je in een campagne een gedeelte van je doelgroep aanspreken. Stel steeds goed vast voor wie je nu eigenlijk de video maakt en hoe je hen het beste kunt bereiken. 


3) Bedenk een ijzersterk concept (voor een videoserie)
Eén video is niet genoeg. Je moet top of mind blijven bij je publiek en je merk en producten van alle (beste) kanten laten zien via video om optimaal aan je merk te kunnen bouwen. Dus moet je groot denken. Kom met een concept dat je in verschillende video’s kunt doorvoeren en je kijkers laat verlangen naar meer. Zoals een serie video’s waarin je steeds één aspect van een product of onderdeel van je bedrijf belicht.

4) Focus op klantbehoefte, niet op kenmerken
Zeg niet (alleen): ‘Mijn product is geweldig en onmisbaar, heeft zoveel watt vermogen en ontelbaar nieuwe features’. Maar laat zien waarom die features en dat vermogen zo geweldig zijn. Leg uit wat de kijker aan jouw product heeft, hoe het zijn leven makkelijk, mooier en leuker maakt. Alleen op die manier overtuig je de kijker helemaal.

5) Kies voor één duidelijke boodschap of onderwerp
Het is fantastisch dat je veel geweldige argumenten hebt voor de kijker om jouw product te kopen (zie tip 4). Maar vuur niet alles tegelijk op de kijker af. Probeer je steeds te concentreren op één onderwerp, of hooguit twee. Door je in je video op één ding te focussen (op verschillende manieren), kom je veel overtuigender over en blijft je boodschap beter hangen.

6) Laat je video passen in je hele marketingstrategie
Video is niet iets wat je er ook nog even bij doet. Video is een integraal onderdeel van je marketingstrategie. Je marketingvideo’s moeten dezelfde boodschap uitdragen en dezelfde uitstraling en tone of voice hebben als al je andere marketinguitingen. Sterker nog, video zou de basis moeten vormen van al het denken over promotiemiddelen en -kanalen.

7) Publiceer op de beste plekken
Een goede bedrijfsvideo laten maken is één ding, je publiek bereiken is een ander. Jouw video moet natuurlijk wel bekeken worden. Bedenk dus goed waar je publiek zit en waar je video de beste exposure krijgt. Kun je beter op je website publiceren, of (ook) op social media? Of misschien toch offline, op openbare schermen?

8) Denk aan video SEO
Een goede video gemaakt? Check! De juiste kanalen geselecteerd? Check! Waanzinnige resultaten? Ch… Uuh, misschien. Het zou goed kunnen gaan, maar… ook video’s kun je optimaliseren voor zoekmachines. Inderdaad, met video SEO. Het is slim om je hierin te verdiepen en bijvoorbeeld de juiste titel, omschrijving, tags en thumbnails te gebruiken, om duidelijker getoond te worden voor de Googelaar. Zodat je geen kansen, kijkers en klanten laat liggen.

9) Kies en loop voorop met een eigen stijl

Video is enorm veelzijdig. Niet in alleen in wat je ermee kunt doen – informeren, emotioneren – maar ook in de vele, verschillende stijlen en vormen die te bedenken zijn. Ideaal, want zo kun jij een unieke stijl kiezen, die mensen meteen herkennen en alleen met jouw merk associëren. Dus kijk goed rond in de video-gereedschapskist en bouw een stijl – animatie, live action, alles kan – die helemaal bij je past.

10) Gebruik storytelling
Ken je dat? Als je een verhaal vertelt over het kopen van snoepjes, vinden kinderen rekenen ineens interessant. En is het niet ongelooflijk hoe ze de kleinste details onthouden van ellenlange sprookjes? Dat is de kracht van storytelling. informatie komt veel overtuigender over en blijft veel beter hangen als het is verpakt in een goed opgebouwd verhaal. Doe dat dus ook in je bedrijfsfilm.

Tips voor een bedrijfsfilm

11) Raak de kijker
Video is niet alleen heel verhelderend – je ziet het, dus je snapt het – maar je kunt er ook alle mogelijke emoties mee losmaken. Met behulp van bijvoorbeeld storytelling, de visuele stijl, en muziek. Dat kan heel subtiel, maar wees ook zeker niet bang om grote emoties op te zoeken. Hoe je mensen ook raakt, doe het! Je wint er (bijna) altijd klanten mee.

12) Laat je verhaal puur visueel werken
Video en film zijn audiovisueel. Maar het geluid is niet altijd (goed) te horen. Bijvoorbeeld vanwege de automute-instelling in verschillende social media feeds of een te grote afstand van de kijker (op beurzen e.d.). Omdat je toch de kijker wilt grijpen en de boodschap goed wilt overbrengen, is het goed om ervoor te zorgen dat de visuals dit ook kunnen zonder hulp van geluid.

13) Denk aan branding, CTA en deelbaarheid
Iedereen kan over je video praten, maar dan nóg hoeft het geen commercieel succes te zijn. Het is wel de bedoeling dat kijkers weten om welk merk of product het ging. Ook moet je het je kijkers makkelijk maken om de video te delen – door hem een schappelijke lengte te geven, maar ook door share-buttons toe te voegen – en is het aan te raden te eindigen met een Call to Action.

14) Gebruik spreektaal
Een video is iets heel anders dan een lap tekst op een website of in een folder. Je moet mensen heel direct aanspreken. Letterlijk. Dus laat termen als ‘desalniettemin’, ‘niettegenstaande’, ‘per abuis’ en ‘schier onmogelijk’ maar achterwege. En ook ‘echter’ is een no-go. Gebruik daarnaast actieve, directe en korte zinnen. Dus niet: ‘Die waterkoker wordt erg gewaardeerd door onze gebruikers’ maar ‘De mensen vinden onze waterkoker vet cool’. Of zoiets.

15) Gebruik goede sprekers om je verhaal te vertellen

Een gevoelig onderwerp voor sommige bedrijven: de kwaliteit van de sprekers. We snappen het, je wilt soms graag eigen medewerkers in beeld hebben. Maar hoe welbespraakt ze op hun werk ook zijn, zet de camera aan en er komt geen enkel geloofwaardig woord meer uit. Begrijpelijk, maar wel een punt van aandacht. Selecteer dan medewerkers die wel ontspannen kunnen spreken, bereid het beter voor of huur professionals in. Geloofwaardigheid is alles.

16) Hou het kort
Keep it short, stupid. Sorry, we willen niet te grof uit de hoek komen, maar het is waar: hoe korter hoe beter. Als je tip 5) goed opvolgt is er sowieso maar één onderwerp om te belichten. Dit kan meestal binnen een minuut of twee perfect gedaan worden. Is het veel meer, kijk dan wat er allemaal niet bijdraagt aan het vertellen van de boodschap. En schrap het.

17) Check trends en laat je door alles inspireren
Ok, je hebt al verschillende succesvolle bedrijfsfilms laten maken of zelf geproduceerd. Top! Maar dit betekent niet dat je hetzelfde trucje steeds kunt herhalen. ‘Resultaten uit het verleden…’ Dat verhaal. Het punt: je moet goed bijblijven en bijhouden wat de laatste trends zijn op video- en marketinggebied. En nog veel breder: alles wat populair is bij je doelgroep kan je inspireren voor je volgende videoconcept.

18) Prikkel vanaf het begin
We hoeven je niet te vertellen hoe snel mensen content consumeren. Op sites, televisie, maar helemaal op social media, waar mensen razendsnel door hun feed heenscrollen of video’s wegklikken als ze niet meteen weten te boeien. Gebruik dus niet een te lange aanloop in je video, maar grijp de kijker meteen met prikkelende visuals of een intrigerende vraag of boodschap.

19) Klantfase: weet in welke fase de kijker zich bevindt
Je kunt bijna alles goed doen, maar als je alle kijkers op precies dezelfde manier aanspreekt in je video, met dezelfde informatie, loop je mogelijk een hoop klanten mis. Het hangt helemaal af van de fase van het aankoopproces waarin je klant zit. Weet hij nog niets over je merk of product of is het juist een bestaande klant? Dat kan heel bepalend zijn voor de hoeveelheid informatie en de tone of voice die je in je video gebruikt.

20) Beeldformaat
Het was lange tijd een dikke no-go om video’s in de lengte te schieten (op je mobiel). Je hebt ze toch wel eens in het journaal op tv gezien? Precies, daarom dus. Maar nu steeds meer video’s op mobiel bekeken worden en social mediakanalen verticale of vierkante video’s prima – of zelfs beter – vertonen dan landscape-video’s, kunnen verschillende beeldverhoudingen werken. Bedenk dus goed waar je video (vooral) vertoond moet worden en pas daar je beeldoriëntatie op aan.

21) Houdbaarheidsdatum
Dan nog een klein ding, maar wel een die negatief in het oog kan springen als je er geen rekening mee houdt: zorg ervoor dat je video tijdloos is. Als je wilt dat je bedrijfsfilm jaren mee gaat, is het verstandig om geen data en jaartallen te noemen, of te verwijzen naar actuele gebeurtenissen of recente populaire cultuur. Dan krijgen kijkers tenminste nooit het gevoel dat ze naar iets gedateerds zitten te kijken.

Want jij bent niet alleen nu relevant voor je klant, maar ook in de toekomst.

Ook een bedrijfsfilm laten maken?

036-2022165 Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Info & prijzen
Gerelateerde berichten meer blog
BLOG / Bedrijfsfilms Bedrijfsfilm stimuleert online aankopen Het conversiepercentage stijgt