12 inspirerende voorbeelden van bedrijfsfilms (in 2024)
Bedrijfsfilms: ze hebben hun kracht inmiddels ruimschoots bewezen. Als je genoeg mensen wilt bereiken, klanten goed wilt aanspreken en je merkidentiteit overal effectief wilt communiceren, zijn bedrijfsfilms een onmisbaar onderdeel van je marketingstrategie. Er zijn genoeg cijfers die dit aantonen. Maar daarvoor ben je hier niet. Je zoekt inspirerende video's en dat is precies wat we je bieden.
Bekijk de video’s hieronder en ontdek welke emoties bedrijfsfilms kunnen losmaken. Laat je verrassen door visuele vondsten. Ontdek interessante manieren waarop boodschappen, waardes en merkidentiteit overgebracht worden. En ervaar de subtiele wijze waarop je als kijker een verhaal ingetrokken kunt worden.
Dit zijn de 12 beste bedrijfsfilms om je te inspireren
Onderstaande bedrijfsfilms zijn allemaal hoogwaardige video’s. Sommige zijn feitelijk branding video’s en andere weer meer productvideo’s, maar alle video’s laten de organisatie of het merk goed naar voren komen en brengen een optimale verbinding met de kijker tot stand.
1. Meau/KPN – Stukje van mij
Als je het hebt over inspirerende video’s, dan staat dit samenwerkingsproject van zangeres Meau en KPN – en met steun van partijen als de Rutgers Stichting en 113 Zelfmoordpreventie – met stip bovenaan. Het is uiteraard verre van een standaard bedrijfsfilm maar het is wel een video waarmee alle betrokken partijen samen een duidelijke boodschap willen uitdragen en daarmee hun publiek positief willen beïnvloeden.
Meau wilde het maatschappelijke probleem van online shaming aandacht geven en benoemt in de songtekst heel direct de schuldvraag en de vaak vreselijke persoonlijke gevolgen van dit publiekelijk vernederen. Gecombineerd met de muziek en de emotioneel geladen beelden zorgt dit voor een video die veel indruk maakt.
Het is mooi om te zien dat een telecombedrijf als KPN meehelpt aan het vergroten van bewustwording over mogelijke gevaren van het gebruik van digitale communicatiemiddelen. Een goed voorbeeld van het nemen van verantwoordelijkheid en zoeken van maatschappelijke verbinding.
2. Blackmores
De video van Blackmores, een merk voor supplementen voor betere slaap en rust – vindt een mooie balans in het communiceren van de twee belangrijkste effecten van het product.
Het product zorgt ervoor dat je rustiger wordt of beter slaapt; dus zie je mensen die mediteren, vredig in het gras liggen en dromerig naar een vlinder kijken. Tegelijkertijd laat de video veel dynamiek zien, zowel in de montage en beeldovergangen als in het tonen van sportende mensen. Want een belangrijk gevolg van beter uitrusten is natuurlijk dat je meer energie hebt.
Tenslotte valt de video op door haar natuurlijk overkomende inclusiviteit. Zo zijn de actievelingen niet allemaal superslank en komen er bijvoorbeeld ook een rolstoeler en zwangere vrouw in voor. Zo wordt er een brede groep kijkers aangesproken.
3. Vanmoof – Time to ride the future
Failliet – met doorstart – of niet, aan de marketing van Vanmoof heeft het niet gelegen. Integendeel, de fietsen en geboden service, inclusief (eventuele) problemen, werden overschaduwd door het goed opgebouwde imago. Je moest gewoon zo’n Vanmoof hebben, vanwege het stoere, trendy en premium imago. Het was een beetje de Tesla onder de e-bikes.
De commercial loopt over van sfeer, stijl en emotie. Bovendien maakt de video sterk zijn punt door een verrassingselement in te zetten. Eerst zien we een supersnelle, futuristische, begeerlijke auto; die vervolgens smelt en wordt vervangen door een net zo indrukwekkende maar veel praktischere e-bike.
Door wat controverse werd deze video nog extra interessant: hij werd namelijk verboden door Franse reclame-regelgevers, omdat hij ‘de autoindustrie in diskrediet zou brengen en een angstklimaat zou creëren’.
4. Werken in de zorg
Werken in de zorg is niet altijd positief in het nieuws, dus een video die laat zien dat dit werk heel divers en waardevol is en veel voldoening geeft, is zeer welkom. Deze branding video – of werkgeversvideo – slaagt erin om zowel authentiek als meeslepend – bijna episch, zelfs – over te komen.
Dit komt door de goede balans tussen enerzijds de sfeerbeelden, dynamische montage en krachtige voice-over en anderzijds de focus op de mensen en gezichten: dit houdt het verhaal persoonlijk.
5. Gillette – Handle With Care (Assisted Shaving Razor)
Deze video is een mooi voorbeeld van effectief gebruik van storytelling in commercials. Dit innovatieve scheermes, het eerste mes is dat is ontworpen om iemand anders mee te scheren, wordt gepresenteerd in een aandoenlijk verhaal over een man die zijn vader moet verzorgen na een hartaanval. Als kijker leef je volledig mee en geloof je meteen dat de zoon met niets minder dan het beste genoegen neemt voor het scheren van de tere huid van zijn vader. Het resultaat is een reclamefilm die aanvoelt als een homevideo. En dat is in dit geval en compliment.
6. Dollar Shave Club
Als we het dan toch over scheermesjes hebben…
De inmiddels klassieke bedrijfsfilm van Dollar Shave Club laat zien hoe je geen gigantische budget nodig hebt om een doeltreffende video te maken. Een nuchtere boodschap met een flinke dosis aanstekelijke humor, die op briljante wijze wordt verkocht door een hoofdrolspeler met perfecte timing en intonatie, geholpen door de ontwapenende medewerkers/bijrolspelers. Het concept en uitstekende script vormen hierbij natuurlijk een onmisbare basis.
Sinds deze video zijn er vele soortgelijke video’s van andere merken verschenen, met eenzelfde knipogende aanspreekstijl richting kijker.
7. Nike – Find your greatness
Een goed concept is het halve werk. Voor deze branding video heeft Nike voor een atypische hoofdrolspeler en stijl gekozen. Geen flitsende montage, slogans die over het beeld schieten, en strakke, gespierde atleten die het sportmerk cool over laten overkomen. Nee, het enige wat we zien is een landweggetje, waarop vanuit de verte langzaam een gedaante op de camera af gelopen komt.
Het blijkt een zwaarlijvige en bezwete jongeman te zijn die het zwaar heeft, maar toch volhoudt. Dát is (ook) grootsheid. Voor iedereen bereikbaar, net als de producten van Nike.
8. Brans Almelo – sieradenreparatie
Brans Almelo repareert sieraden en horloges voor (voornamelijk) goudsmeden, juweliers en horlogemakers en wilde met een branding video hun vakmanschap en de liefde en passie voor het product uitdragen. In de video wordt de tijdloosheid van sieraden en horloges uitgelicht; de gevoelens en ervaringen die je erbij kunt hebben, en het belang van het behoud hiervan. Door de wat donkerdere, gouden kleurstelling, veel close-ups en de poëtische, spoken word-achtige voice-over, krijgen zowel de sieraden als het werk om ze in goede staat terug te brengen een magisch karakter.
9. Wereldouders / NPH – The Red Balloon
In opdracht van Wereldouders is deze video gemaakt waarin opgeroepen wordt te doneren aan moederorganisatie Nuestros Pequenos Hermanos (NPH). Deze internationale hulporganisatie biedt steun aan kwetsbare kinderen en families in Latijns Amerika. In deze filmische video worden ballonen als metafoor voor hoop gebruikt. Ze gaan kapot, worden uit handen weggerukt, en er wordt angstvallig aan vastgehouden.
Gecombineerd met meeslepend, handheld camerawerk, dramatische situaties en melancholische muziek, is dit een video die voortdurend de aandacht vasthoudt.
10. Luggo
Met Luggo kun je lekker onbezorgd op reis gaan zonder met je spullen te hoeven zeulen of bij bagagebanden te hoeven wachten. Deze dienst verdient een video die dit gemak – en het plezier dat dit oplevert – optimaal belicht. In deze branding video volg je een gezin naadloos van huis naar het vliegveld naar de eindbestemming, alsof het echt geen enkele moeite meer kost. De vrolijkheid spat ervan af en je krijgt meteen zin om op reis te gaan en Luggo te bellen. Of andersom eigenlijk.
11. Erasmus MC: De Film
‘Erasmus MC: De Film’ brengt goed enkele belangrijke waarden van het universitaire ziekenhuis over in een hierbij passende vorm: professionaliteit, kennis, innovatie en natuurlijk de zorg voor en betrokkenheid bij de patiënten. Hierbij komen zowel de medewerkers – specialisten, artsen, verplegers – als het gebouw en medische apparatuur in beeld. Met een blauwe (professioneel ogende) tint en een veelheid aan filmische shots – establishing shots van het ziekenhuis, close-ups van gezichten, time-lapse shots van voorbijschietende wolken – een heel compleet beeld, dat de titel van de video eer aan doet.
12. Löffert Stiele
Last but not least tonen we je deze meeslepende video van Löffert Stiele, die mooi de robuustheid, historie, natuurlijke eigenschappen en de kwaliteit van de producten van het bedrijf belicht. En daarbij ook de zorg en passie waarmee de medewerkers hun eindproducten fabriceren; eindproducten die de tand des tijds kunnen doorstaan. Met in de laatste shots ook nog wat ruimte voor emotie…
Bedrijfsfilm voorbeelden
We kunnen nog wel even door gaan met het noemen van inspirerende bedrijfsfilms. Want er zijn in de loop der jaren al heel veel creatieve, mooie en geslaagde bedrijfsfilms gemaakt die onze aandacht verdienen. Maar dit is al een aardig beginpunt voor jouw eigen succesvideo.
Wat kunnen we leren uit al deze video’s? Probeer te verrassen, besteed voldoende aandacht aan
sfeer en gevoel, en ga, als het even kan, voor een persoonlijke benadering. Wat je ook doet, hou het authentiek. Kies een stijl of concept dat past bij jouw merk en overtuig je kijkers met een geloofwaardig verhaal.
Onze whitepaper biedt een diepgaande kijk op onze visie en werkwijze. We delen niet alleen onze methoden, maar ook voorbeelden uit de praktijk die de effectiviteit van onze strategieën illustreren.