Een bedrijfsfilm laten maken suf, stijfjes, achterhaald? Te kostbaar? Heb je genoeg aan wat posts op social media kanalen en af en toe een nieuwsbrief? Nee, nee, nee, nee. Oh, en nee! Sterker nog, een bedrijfsfilm is dé manier om je in de kijker te spelen bij (nieuwe) klanten, om te informeren, loyaliteit op te bouwen, effectief een imago te communiceren, en een gevoel over te brengen. Nu iedereen altijd en overal online is, zijn bedrijfsvideo’s zelfs relevanter dan ooit. Geloof ons maar: er is geen krachtiger marketingmiddel voor je merk dan een bedrijfsfilm. Niet overtuigd? Bekijk dan deze argumenten:
Het gebruik van video onder internetgebruikers neemt met een razend tempo toe. Een paar jaar geleden was het al opvallend dat de helft van alle zoekopdrachten op het internet gerelateerd waren aan video. Deze cijfers zijn nu al sterk achterhaald: inmiddels is het kijken van- en zoeken naar video goed voor tweederde van al het online verkeer. Met video heb je veel meer kans om gevonden te worden, en je clicks en conversie te verbeteren. Wil je als bedrijf dus niet achter de feiten aan (blijven) lopen, dan is het zaak om nú in actie te komen met eigen bedrijfsfilms.
Door gebruik van video zal je website gaan stijgen in de zoekresultaten van Google. Niet alleen geeft Google je website een hogere waarde – en ranking – wanneer er een gezonde mix van tekst, afbeelding en video op je website staat; video krijgt op zichzelf al een hogere waarde omdat Google ziet hoeveel mensen ernaar zoeken. Zorg dus voor een mooie video-output, dat geoptimaliseerd is voor de juiste zoekwoorden, en laat de klanten maar binnenstromen.
We hoeven het eigenlijk niet uit te leggen, maar video trekt veel beter de aandacht dan een blok tekst of een statische afbeelding. Het moment dat je die play-button ziet, wil je er op klikken en ben je benieuwd naar het verhaal dat je te zien zult krijgen. En in het geval van autoplay is de aandacht helemaal snel getrokken. Als er iets in ons blikveld beweegt, dan moeten we gewoon kijken.
Video biedt het volledige pakket aan prikkels om kijkers – mogelijke klanten dus – te verleiden, informeren en instrueren. Met de combinatie van tekst, beeld(en), en geluid heeft de videomaker een onweerstaanbaar arsenaal aan tools om de kijker te bereiken. Hiermee kunnen gevoel en inhoud optimaal worden gecommuniceerd, waardoor de boodschap beter bij zal blijven.
Een bedrijf is een zakelijk iets, een middel om een merk – een product of dienst – aan de man te brengen. Tegelijkertijd zit er altijd een gedachte en een filosofie achter een bedrijf, gewoon bedacht door mensen. Het is alleen niet altijd even makkelijk om de identiteit van een bedrijf over te brengen op de klant. Met een video kan dit gelukkig heel goed. In een bedrijfsfilm kun je redelijk eenvoudig een gevoel of idee overbrengen. En dat is heel belangrijk voor het aantrekken van klanten.
Een online bedrijfsfilm is multifunctioneel. Zo kun je de video op de website zetten, maar kan plaatsing op social media ook zeer doeltreffend zijn. Vergeet ook niet de nieuwsbrief die je elke maand verstuurt; hier kan heel goed video in opgenomen worden. Zo’n video-nieuwsbrief voor je huidige klanten werkt loyaliteit verhogend.
Daarbij is een video heel geschikt om te kijken op je smartphone of tablet. En dat is goed nieuws, omdat er ieder jaar weer meer video’s op mobiele devices worden gekeken.
Social media gebruikers zijn veel meer engaged met video dan met tekst. Videoberichten vaker gedeeld, en niet zo’n klein beetje ook. Een video wordt maar liefst zeven keer vaker gedeeld op Facebook dan een tekstlink. Dat betekent dus dat je merk, product of dienst veel vaker gezien wordt, wat je onvermijdelijk meer klanten oplevert.
We noemden het al: met video kun je zowel een gevoel als een boodschap of stuk informatie heel goed overbrengen. Wat natuurlijk een killer combinatie is voor een bedrijf. Met een video genereert je bedrijf gewoon meer awareness: meer mensen zullen bekend zijn met je bedrijf, wat je merkwaarde verhoogt en het websitebezoek zal doen stijgen.
Iedere ondernemer wil graag in contact komen met zijn (toekomstige) klanten. Lees: je wilt dat ze je producten kopen! Hiervoor is een goede Call to Action nodig en wat is een beter moment dat het einde van een krachtige video om de kijker tot actie aan te zetten? Hij is net overtuigd door je video en wil meteen je product uitproberen… voor jou het moment om kort en krachtig te vertellen hoe en waar hij dit kan doen!
Alle bovengenoemde punten leiden naar een hogere merkwaarde en/of een hogere klantwaarde. Dit zorgt weer voor meer conversie en een hogere omzet. De ervaring van bedrijven is dat de investering in een video zich dubbel en dwars uitbetaalt. Vragen wat een bedrijfsfilm kost is dus niet zo interessant, wat hij oplevert des te meer. En we kunnen zonder twijfel zeggen: de Return On Investment – of ROI – van een bedrijfsfilm is enorm.