12 argumenten waarom je moet investeren in bedrijfsfilms (in 2024)
Het is niet nodig om organisaties ervan te overtuigen een bedrijfsvideo of bedrijfsfilm te laten maken. Iedereen kan wel verschillende redenen bedenken waarom deze marketing- en communicatie-uiting een waardevolle toevoeging is, waarvan één van de meest evidente de enorme, mondiale consumptie van online videocontent is. Maar de voordelen zijn diepgaander en talrijker dan je wellicht vermoedt. Helemaal bij een strategische en structurele inzet van video, kunnen organisaties een enorme groeipotentie realiseren. Daarom hieronder een verzameling argumenten voor het investeren in bedrijfsfilms:
1. Internetverkeer = video
De eerste reden waarom het slim is om video te gebruiken is dat je met dit middel de grootste kans hebt om online opgemerkt te worden. Om de doodeenvoudige reden dat veruit het meeste online verkeer – meer dan 80% – bestaat uit video views. De populariteit van de videovorm is goed te begrijpen: bewegend beeld trekt meteen aandacht, wekt nieuwsgierigheid en emoties op. En een video is makkelijker te consumeren dan een lap tekst.
2. Video trekt de aandacht
Het feit alleen al dat een video(preview) bewegend beeld bevat, maakt dat je ogen ernaartoe worden getrokken. Als videomakers de eerste shots van een video ook nog eens extra kleurrijk of dynamisch maken, is het bijna niet te doen om er niet naar te kijken.
Daarnaast is er de aantrekkingskracht van het onverwachte: het moment dat je die play-button ziet, wil je er op klikken en ben je benieuwd naar het verhaal dat je te zien zult krijgen.
3. Video wekt emoties op
We willen niet voorbijgaan aan de informatieve kwaliteiten van video, maar het aspect waardoor je kijkers echt aan je kunt binden is de emotionele respons die je kunt bereiken met video. Doordat kijkers echt wat voelen bij je product, dienst, merk of organisatie zijn ze bereid tot actie over te gaan.
4. Video is toegankelijk (voor een breed publiek)
De meeste mensen zullen makkelijker of eerder een verhaal tot zich nemen als deze verteld wordt met behulp van (bewegend) beeld en geluid in plaats van een lap tekst. Nog even los van het opleidingsniveau van de doelgroep dat mee kan spelen, is het voor velen aantrekkelijker en kost het minder moeite om op een playbutton te klikken dan om verschillende alinea’s aan tekst te ontcijferen.
5. Met een bedrijfsvideo je website hoger in Google
Door gebruik van video zal je website gaan stijgen in de zoekresultaten van Google. Niet alleen geeft Google je website een hogere waarde – en ranking – wanneer er een gezonde mix van tekst, afbeelding en video op je website staat; video krijgt op zichzelf al een hogere waarde omdat Google ziet hoeveel mensen ernaar zoeken.
6. Klant heeft beter beeld van je bedrijf
Een bedrijf is zakelijk maar er zit ook een filosofie achter een bedrijf, bedacht door mensen. Met video kun je heel effectief deze filosofie of de menselijkheid van een bedrijf communiceren. En dat is heel belangrijk voor het aantrekken van klanten. Als je goed en consistent je merkidentiteit en waardes weet over te brengen, kan een kijker merkvoorkeur ontwikkelen.
7. Inzetbaar voor meerdere online media
Een bedrijfsfilm is multi-inzetbaar. Zo kun je de video niet alleen op je website zetten, maar ook op je socials. Daarnaast kun je video in nieuwsbrieven of andere e-mails verwerken, wat vaak voor betere conversie – en uiteindelijk loyaliteit – zorgt dan wanneer deze puur en alleen uit tekst bestaan.
8. Meer engagement op social media
Videoberichten worden vaker gedeeld, en niet zo’n klein beetje ook. Een video wordt maar liefst zeven keer vaker gedeeld op Facebook dan een tekstlink. Dat betekent dus dat je merk, product of dienst veel vaker gezien wordt, wat je onvermijdelijk meer klanten oplevert.
9. Effectievere Call to Action
Om ervoor te zorgen dat klanten contact opnemen of op een andere manier in actie komen, is het vaak raadzaam om stimulerende calls to action – in de vorm van buttons of tekst – op te nemen op je website of social kanalen. Maar klanten klikken niet uit zichzelf op zo’n knop; ze moeten eerst voldoende overtuigd worden van de waarde hiervan. Video kan precies die krachtige opbouw vormen naar het moment, waarop kijkers besluiten actie te ondernemen.
10. Video overtuigt met storytelling
Traditioneel is het vertellen van verhalen een van de beste manieren om informatie over te brengen. De toehoorder kan het vertelde dan beter onthouden en eerder een emotionele connectie vormen met de inhoud. En video is op haar beurt een van de meest effectieve middelen om een verhaal te vertellen. Door de kracht van beeld en geluid, van kleuren, geluiden, muziek, effecten en beweging wordt een kijker moeiteloos meegenomen in het verhaal van een merk of organisatie.
11. Testimonials werken beter in videovorm
Er is geen betere reclame dan de reclame van klanten zelf. Maar dan is het wel zaak dat deze klanten zo authentiek en geloofwaardig mogelijk overkomen (en dit ook echt zijn natuurlijk). Video is dan de meest aangewezen vorm. Als de kijker iemand ziet en hoort praten gaat hij makkelijker mee in het verhaal en kan hij zich beter identificeren met de spreker.
12. Met meerdere bedrijfsfilms structurele groei
De inhoudelijke maar vooral emotionele connectie waartoe video in staat is, maakt het tot het middel bij uitstek om klanten aan je te binden, ook voor de lange termijn. Daarvoor is het wel nodig dat je je klanten of medewerkers in elke fase van hun journey bij je organisatie betrekt en ze geeft waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Als je op verschillende contactmomenten video inzet kun je je relaties met klanten, medewerkers en andere stakeholders laten bloeien en daarmee voor merkvoorkeur, merkambassadeurs en… structurele groei zorgen.