Waarom blijft geschiedenis beter hangen dan algebra? Waarom snappen kleine kinderen een wijze les beter als je er een beeldende uitleg omheen bedenkt? Simpel, vanwege de kracht van storytelling. Als je een verhaal vertelt, ziet de luisteraar meteen de situatie voor zich en legt hij verbanden. Je hebt een begin, midden en eind, die elkaar logisch opvolgen en daardoor makkelijk te onthouden zijn. Als je verhaal daarnaast ook nog eens herkenbare personages, problemen en emoties bevat, kan het de ontvanger ook nog eens echt raken. Allemaal dingen waaraan een ideale bedrijfsfilm zou moeten voldoen.
Het mooie van storytelling is dat je potentieel elk stukje informatie overzichtelijker en aantrekkelijker kunt maken. Of het nu om wetenschappelijke trends gaat of de introductie van een nieuw product, als je het verpakt in een verhaal, is bijna iedereen meteen geboeid. Je verbeelding wordt geprikkeld, je verbindt je aan een personage en wilt weten hoe iets wordt opgelost of afloopt.
Een bedrijfsfilm waarin deze aspecten naar voren komen overtuigt veel beter dan een video waarin alleen producten, kenmerken en cijfers te zien zijn.
Uiteindelijk zal jouw product niet zo gek veel verschillen van dat van andere merken. Als jij dan menselijker overkomt dan je concurrenten of meer emotie weet over te brengen, is dat een groot pluspunt.
Met een verhaal kun je de kijker een goed gevoel meegeven en het idee dat jouw producten wat toevoegen in zijn leven. Veel meer dan dat heb je niet nodig.